Grip op grote projecten

Den Haag Nieuw Centraal (grondexploitatie)

Den Haag Nieuw Centraal (grondexploitatie)

Algemeen

Financieel

Datum van gegevens

01-01-2020

Looptijd

2003-2023

Projectnaam

Den Haag Nieuw Centraal

Omzet

47,1 mln.

Projectkenmerk

Grondexploitatie

Planrealisatie

29,0%

Programma

Stadsontwikkeling en wonen

Saldo eindwaarde

1,38 mln. NEG

Portefeuillehouder

B.A.Revis

Risicoprofiel

0,83 mln NEG

Samenvatting

30-4-2019

01-01-2020

Maatschappelijke effecten

GROEN

GROEN

Inhoudelijke kaders

GROEN

GROEN

Saldo

GROEN

ORANJE

Risico's en bandbreedte saldo

GROEN

ORANJE

Proces en informatie

GROEN

GROEN

Voortgang en planning

GROEN

GROEN

Wijzigingen:
Naar verwachting wordt in het tweede kwartaal van 2020 een actualisatie van de grondexploitatie gedaan, omdat het nieuwe ontwerp inzake de herinrichting Koningin Julianaplein uitgaat van een hoger kwaliteitsniveau dan het kwaliteitsniveau Haagse Loper van de herziene grondexploitatie 2015.

Het saldo op contante waarde is met € 2,29 mln. gestegen door met name de kosten van tijdelijke inrichting van het Koningin Julianalaan, de extra kosten bouwrijpmaken en de stijging van de plankosten. De gronduitgifte van de bovenbouw is vertraagd van 2019 naar 2020.
De looptijd van het plan is hierdoor verlengd met 1 jaar naar einde 2023. De risico's en bandbreedte saldo is verslechterd. Dit heeft te maken met de verslechtering van het saldo van de grondexploitatie en het vervallen van de kans op lagere kosten herinrichting openbare ruimte.

Omschrijving

De grondexploitatie CE-53 Den Haag Nieuw Centraal betreft de (her)ontwikkeling van Den Haag Nieuw Centraal exclusief de OV-Terminal, te weten de deelgebieden Koningin Julianaplein, Babylon, het Anna van Buerenplein –en straat en het gedeelte aan de Rijnstraat direct aangrenzend aan het centraal station. . Bij de start van het plan CE-53 Den Haag Nieuw Centraal voldeed het centraal station niet meer aan de eisen van een volwaardig vervoersknooppunt en werd besloten het station ingrijpend te verbouwen. De belangrijkste reden daarvoor was dat het aantal gebruikers van het station in de periode 2000 - 2020 naar verwachting zou verdubbelen. De centrale hal van het centraal station is al gereed: ruimer, lichter en overzichtelijker, met een duidelijk herkenbare plek voor alle vervoersvormen. De vele voorzieningen zoals winkels, horeca en andere functies waren al in de loop van 2015 geopend. Het nieuwe station voor de metrolijn naar Rotterdam is in de zomer van 2016 in gebruik genomen. De deelgebieden Babylon en Anna van Buerenplein zijn inmiddels afgerond en maken daarom geen onderdeel meer uit van de grondexploitatie. De ontwikkeling boven het Busplatform is niet meer uitgevoerd en maakt daarom ook geen deel meer uit van de grondexploitatie.

In 2014 heeft een heroriëntatie op de ontwikkeling van het Koningin Julianaplein plaatsgevonden. Eind 2014 heeft het college de nieuwe uitgangspunten bekend gemaakt aan de raad (Uitgangspunten plankaderwijziging grondexploitatie Den Haag Nieuw Centraal, 18 december 2014, RIS 279743). Deze uitgangspunten vormden de basis voor een herziening van de grondexploitatie in 2015. Met de commissiebrieven RIS 288051, RIS 297794, RIS300274 en RIS 301436 is de raad over de laatste ontwikkelingen op het Koningin Julianaplein geïnformeerd. Voor de fietsenstalling is eind mei 2016 een DBM-overeenkomst met Mobilis gesloten. De totale capaciteit van de ondergrondse fietsenstalling (inclusief de bestaande stalling onder de stationshal) bedraagt 8.500 plekken. De bouw is inmiddels gestart. De openstelling van de fietsenstalling is vertraagd. Zie hiervoor de raadsbrief RIS 301436.

Voor het gebouw op het plein is medio 2017 een grondafname- en realisatieovereenkomst gesloten met de Ontwikkelcombinatie Koningin Julianaplein (OCKJ). Het gebouw bestaat uit twee woontorens van circa 90 meter hoog en biedt straks ruimte aan circa 37.500 m² BVO wonen. De omgevingsvergunning voor deze ontwikkeling is inmiddels verleend. Hierop is één bezwaar ingediend, welke op basis van advies van de bezwarencommissie niet-ontvankelijk is verklaard. Hiertegen heeft de bezwaarmaker beroep ingediend. De (grond)opbrengsten van deze ontwikkeling zijn verwerkt in de grondexploitatie.
Voor de Anna van Buerenstraat is een schetsontwerp gemaakt voor de herinrichting.

Leidraad Stadsentree Den Haag Centraal

De integrale leidraad Stadsentree Den Haag CS is in het tweede kwartaal 2017 vastgesteld door het college en besproken in de raad. Deze leidraad geeft een stevige basis om de huidige en toekomstige plannen in dit gebied integraal te benaderen.
De aanpassing van de kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat is deels onderdeel van deze Leidraad Stadsentree en deels van de grondexploitatie Den Haag Nieuw Centraal. In verband met de openstelling van de fietsenstalling is deze kruising tijdelijk heringericht.
De inrichting van het Koningin Julianaplein is onderdeel van de grondexploitatie Den Haag Nieuw Centraal. De overige onderdelen van de Leidraad (Koekamp, Malieveld) zijn apart gefinancierd via het programma stadsentrees. Deze herinrichting zal plaatsvinden als de bovenbouw gereed is.