Deelnemingen
- Deelnemingen Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Programma
11 - Economie
Doel/ Openbaar belang
Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
(Aandelen) Verhoudingen
Naast de gemeente Den Haag zijn de gemeentes Rotterdam, Delft, Leiden en Westland, het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, de TU Delft Holding B.V., Libertatis Ergo Holding B.V., Erasmus MC, Academisch Ziekenhuis Leiden, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag aandeelhouders.
Bestuurlijk belang
De gemeente is als aandeelhouder bestuurlijk vertegenwoordigd op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Wethouder Bruines is verantwoordelijk wethouder.
Ambt. Benoemingen
Geen.
Financieel belang
Het gemeentelijk aandeel in het aandelenkapitaal bedraagt € 0,5 mln. Daarnaast bestaat er vanuit de gemeente Den Haag een subsidierelatie met InnovationQuarter.
Materiële risico’s
Geen.
Ontwikkelingen
In 2019 heeft InnovationQuarter voortgebouwd op het in 2018 gepresenteerde meerjarenplan 2019-2022: “Meer impact voor Zuid-Holland”. Op 9 sectoren en thema’s is gewerkt aan aparte impactstrategieën. Daarnaast is onder meer het Smart Manufacturing: Industriële Toepassing in Zuid-Holland (SMITZH3) ingediend bij de provincie Zuid-Holland en zijn meerdere EFRO-aanvragen gedaan. Voor acquisities is het streven om 40 bedrijven te laten landen in Zuid-Holland en op het gebied van internationaliseren hebben meerdere uitwisselingen, beursbezoeken en trade-missies plaatsgevonden. Via de fondsen UNIIQ, ENERGIIQ en IQCapital is ook in 2019 het financieringslandschap van Zuid-Holland weer verbeterd.
InnovationQuarter heeft daarnaast de organisatiestructuur aangepast n.a.v. de groei van het bedrijf. Het managementteam bestaat uit de algemeen directeur met hieronder vier teams met ieder een persoon in het MT: Operations, Innoveren, Internationaliseren, Investeren.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 55.938
€ 55.883
Vreemd vermogen
€ 5.936
€ 6.881
Resultaat
-/- € 1.329
-/- € 1.055
Dividend
€ 0
€ 0
- Deelnemingen N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma
15. Financiën
Doel/ Openbaar belang
BNG Bank N.V. (de nieuwe naam sinds 27 augustus 2018) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De
strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten opmaat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking (PPS). BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar excellente kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang.(Aandelen) Verhoudingen
De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente Den Haag bezit 1.275.456 aandelen (2,3% van het totaal).
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
N.v.t.
Financieel belang
De gemeente heeft € 2,894 mln beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal. Het door de gemeente ontvangen dividend in 2018 bedroeg € 3,6 mln.
Materiële risico’s
Er is geen sprake van materiële risico’s. Vanaf boekjaar 2018 moet het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal 3% bedragen. BNG Bank heeft hier in de afgelopen jaren rekening mee gehouden.
Ontwikkelingen
De BNG Bank heeft in 2018 een goed jaar gehad. Uit het jaarverslag blijkt dat de bank het jaar 2018 af sluit met een nettowinst van € 337 mln. (ten opzichte van € 393 mln. in 2017). Het eigen vermogen van BNG Bank is in het verslagjaar met € 0,3 miljard toegenomen tot € 5,0 miljard. De leverage ratio van de bank is ten opzichte van ultimo 2017 met 0,3% toegenomen tot 3,8%. De vereiste minimum norm conform BASEL III is 3% per 1 januari 2018. BNG Bank wilde een buffer aanhouden van 3,3% leverage ratio. De positieve ontwikkeling van de leverage ratio is aanleiding voor BNG Bank om het hoger dividendpercentage voor te stellen.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
4.220.000
4.257.000
Vreemd vermogen
133.251.000
132.000.000
Resultaat
393.000
337.000
Dividend
2.200
3.635
- Deelnemingen N.V. Dunea
N.V. Dunea
Programma
15. Financiën
Doel/ Openbaar belang
Voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met inachtneming van de eisen van verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het
distributiegebied.(Aandelen) Verhoudingen
De aandeelhouders van Dunea zijn de 18 gemeenten in het verzorgingsgebied van Dunea. Naast de gemeente Den Haag (39,87%) zijn dit onder andere Leiden (10%) en Zoetermeer (9,4%). Eén keer per vijf jaar zal worden nagegaan of de verdeling van geplaatste aandelen in het kapitaal van Dunea overeenstemt met de verhouding van de inwoneraantallen van de gemeenten.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
-
Financieel belang
De gemeente bezit 39,87% van de aandelen. Conform de statuten keert Dunea geen dividend uit.
Materiële risico’s
-
Ontwikkelingen
De aandeelhouders stellen jaarlijks de tarieven vast. De tarieven dienen ter dekking van de kosten. De gemeente Den Haag streeft ernaar dat de tarieven ieder jaar maximaal met het inflatiepercentage stijgen. Dit is de afgelopen jaren gelukt en ook voor de komende jaren zijn de verwachtingen goed.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 205.272
€ 220.923
Vreemd vermogen
€ 357.578
€ 348.313
Resultaat
€ 11.974.000
€ 15.651.000
Dividend
-
-
- Deelnemingen N.V. Eneco
N.V. Eneco
Programma
15. Financiën
Doel/ Openbaar belang
Het op betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze leveren van duurzame energie en daaraan gerelateerde innovatieve producten en diensten aan particuliere en zakelijke klanten.
(Aandelen) Verhoudingen
De aandeelhouders van het energiebedrijf zijn 44 gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Utrecht, Gelderland en Noord-Holland. De gemeente Den Haag bezit 16,55% van de aandelen. Rotterdam heeft 31,69% en Dordrecht 9,05% van de aandelen in bezit.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
-
Financieel belang
De gemeente bezit 16,55% van de aandelen. Er wordt jaarlijks dividend uitgekeerd.
Materiële risico’s
-
Ontwikkelingen
Op 16 januari jl. heeft de gemeenteraad ingestemd met de verkoop van de haagse aandelen van Eneco aan het consortium Mitsubishi-Shubu. De verkoop wordt definitief als tenminste 75% van de aandelen worden aangeboden en de goedkeuringen van de mededingingsautoriteiten verkregen zijn.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 2.869.000
€ 2.939.000
Vreemd vermogen
€ 2.787.000
€ 2.804.000
Resultaat
€ 127.000
€ 136.000
Dividend
€ 10.590
€ 11.256
- Deelnemingen N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
Programma
15. Financiën
Doel/ Openbaar belang
Het beheer van het bedrijf dat afvalinzameling en -verwerking in de stad Den Haag verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud een doelstelling. HMS ziet toe op een efficiënte en op een kwalitatief hoogwaardig resultaat gerichte uitvoering van reinigingstaken. Deze reinigingstaken zijn het gevolg van of houden verband met publieke regelgeving evenals op contractuele basis in het algemeen belang. Onder deze reinigingstaken worden verstaan:
a) inzameling, overslag en het transport binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag b) verlening van andere diensten op het gebied van reiniging en het verrichten van aanvullende activiteiten.(Aandelen) Verhoudingen
Gemeente Den Haag is 100% aandeelhouder en in het bezit van het enige prioriteitsaandeel.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De wethouder Van Tongeren vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van afvalinzameling.
Ambt. Benoemingen
Geen
Financieel belang
Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 454.000. De gemeente ontvangt een gegarandeerd resultaatsaandeel van € 1,2 miljoen. Het overige resultaat is een verdeling van 50%-50% tussen de gemeente en Renewi Overheidsdiensten B.V. zolang het rendement voor Renewi Overheidsdiensten B.V. 10% of lager is. Indien het rendement hoger is dan 10% dan geldt voor het meerdere de verdeling: 75% voor de gemeente en 25% voor Renewi Overheidsdiensten B.V. Indien de NV verlies maakt dan wordt dit volledig gedragen door Renewi Overheidsdiensten B.V.
Materiële risico’s
N.v.t.
Ontwikkelingen
Het netto resultaat in 2018 bedraagt € 3,1 mln. Dat is circa 0,5 mln. lager dan in 2017. In 2018 zijn er meer ondergrondse containers geplaatst, en is een nieuwe extra opdracht, het inzamelen van illegaal grofvuil, van start gegaan.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
454
454
Vreemd vermogen
14.054
14.534
Resultaat
3.602
3.127
Dividend
3.602
3.127
- Deelnemingen HTM Beheer B.V.
HTM Beheer B.V.
Programma
15. Financiën
Doel/ Openbaar belang
Beheermaatschappij van HTM Personenvervoer N.V. en HTM Railinfra B.V., welke bedrijven het openbaar vervoer in de regio Haaglanden verzorgt. Tevens beheerder van het OV-investeringsfonds Werelds Netwerk aan Zee, dat met samenwerking tussen HTM en NS in 2013 tot stand is gekomen en dat nu wordt afgebouwd.
Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente heeft 100% van de aandelen HTM Beheer B.V. in handen. HTM
Beheer B.V. is op haar beurt 100% eigenaar van HTM Railinfra B.V. en 99,99%
eigenaar van HTM Personenvervoer N.V. Eén aandeel wordt gehouden door de
MRDH.Bestuurlijk belang
Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
Na een wensen-en bedenkingenprocedure is de directeur bestuurlijke en juridische zaken van de gemeente Den Haag benoemd als directeur HTM Beheer B.V.
Financieel belang
De gemeente heeft € 42.091 mln. beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal.
Materiële risico’s
n.v.t.
Ontwikkelingen
Na het vertrek van NS als aandeelhouder in HTM Personenvervoer N.V. is de raad in 2016 akkoord gegaan om de "beheerholding" HTM Beheer B.V. te ontbinden (RIS295254). Het gevolg hiervan is dat de gemeente Den Haag direct aandeelhouder wordt van HTM Personenvervoer en HTM Railinfra. De raad is eind 2019 van de voortgang op de hoogte gesteld (RIS 303947)
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
105.168
99.123
Vreemd vermogen
620.637
611.454
Resultaat
2.700
-900
Dividend*
5.176
3.549
*)Deze post betreft het dividend van HTM Personenvervoer N.V. over de boekjaren 2017 en 2018. Het dividend van HTM Personenvervoer N.V. wordt door HTM Beheer B.V. volledig doorgestort aan de gemeente Den Haag. Het negatieve resultaat van HTM Beheer over 2018 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat HTM Beheer in 2018 € 4,4 mln. uit het investeringsfonds heeft uitgekeerd.
- Deelnemingen N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Programma
15. Financiën
Doel/ Openbaar belang
Het behouden en restaureren van monumentale panden. Na bouwkundig herstel vindt functieherstel plaats door het monument een passende bestemming te geven. De gerestaureerde panden worden door Stadsherstel marktconform verhuurd en in een enkel geval verkocht. Daarnaast behoort de bevordering van monumentenzorg in het algemeen tot de doelstellingen.
(Aandelen) Verhoudingen
Gemeente Den Haag heeft 79.655 certificaten van de 390.077 aandelen. Het aandelenbelang bedraagt 22,5%.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Certificaathouders van N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving.
Ambt. Benoemingen
N.v.t.
Financieel belang
De omvang van het gestorte kapitaal is € 3,674 mln. Het door de gemeente ontvangen dividend in 2019 bedroeg € 101.000.
Materiële risico’s
N.v.t.
Ontwikkelingen
In 2018 is progressie gemaakt in de aankoop van het politiebureau Duinstraat op Scheveningen en zijn goede stappen gezet in het vergroten van de naamsbekendheid van Stadsherstel Den Haag door de tentoonstelling "Behoud van Historisch Den Haag"en daarnaast meer advertenties.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
20.349
21.198
Vreemd vermogen
11.957
12.603
Resultaat
560
1.124
Dividend
92
101
- Deelnemingen N.V. Stedin Holding
N.V. Stedin Holding
Programma
15. Financiën
Doel/ Openbaar belang
Het verzorgen van veilig en betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven en het beheer, aanleggen, aansluiten en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten, waarbij deze betaalbaar en betrouwbaar moet blijven. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
(Aandelen) Verhoudingen
De aandeelhouders van het netwerkbedrijf zijn 44 gemeenten waaronder de gemeente Den Haag (16,55%), Rotterdam (31,69%) en Dordrecht (9,05%).
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
n.v.t.
Financieel belang
De omvang van het door de gemeente gestort kapitaal bedraagt € 22,69 mln. Conform het vigerend dividendbeleid wordt 50% van de nettowinst ter beschikking gesteld aan de aandeelhouders voor uitkering als dividend.
Materiële risico’s
n.v.t.
Ontwikkelingen
De visie van Stedin voor de komende jaren is het mogelijk maken van de energietransitie door focus op de kerntaken voor (toekomstig) netbeheer met excellente dienstverlening naar klanten. Deze visie is vertaald in een strategie met drie speerpunten, nl. beter netbeheer, de energietransitie mogelijk maken en een duurzame bedrijfsvoering.
De energietransitie in Nederland vereist substantiële investeringen in het verzorgingsgebied van Stedin. Deze door maatregelen van de Rijksoverheid gedreven investeringen leggen steeds meer druk op het financiële profiel van Stedin. Deze investeringen komen bovenop de doorlopende investeringen die nodig zijn om de waarde van alle door de ACM gereguleerde activa van Stedin te onderhouden.
In dit kader heeft Stedin samen met de aandeelhouderscommissie Stedin halverwege 2019 een werkgroep Lange Termijn Financieringsstrategie gevormd om onder meer met elkaar te onderzoeken hoe Stedin ook in de toekomst tegen acceptabele kosten tot de kapitaalmarkt toegang blijft houden.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
2.582.000
2.699.000
Vreemd vermogen
3.969.000
4.292.000
Resultaat
423.000**
118.000
Dividend
4.639
7.554
** In dit resultaat zit een eenmalige bijzondere bate (€ 355 mln.) door de afsplitsing van Eneco
- Deelnemingen United Fish Auctions N.V.
United Fish Auctions N.V.
Programma
15. Financiën
Doel/ Openbaar belang
Het oorspronkelijke doel was het in stand houden en exploiteren van de visafslag Scheveningen. Begin 2000 zijn de visafslag Scheveningen, visafslag Stellendam en de visafslag Colijnsplaat gefuseerd. Door de fusie en de daarbij behorende positieve synergetische effecten, worden de belangen van de visafslag Scheveningen beter gediend.
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag is in het bezit van 34% van de gewone aandelen
UFA. Daarnaast heeft Den Haag, net zoals de gemeente Goeree-Overflakkee één prioriteitsaandeel. Deze prioriteitsaandelen dienen ervoor om te waarborgen, dat beide gemeenten een gelijke invloed op de UFA hebben en alle belangrijke besluiten alleen met instemming van beide prioriteitsaandeelhouders kunnen worden genomen. Gemeente Den Haag houdt 34% van de aandelen. Goeree-Overflakkee heeft 63%. Tot de tweede helft van 2016 had Noord-Beveland 3% van de aandelen. Deze zijn door N.V. United Fish Auctions ingekocht.Bestuurlijk belang
Wethouder Parbhudayal vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van bouwactiviteiten op Scheveningen. Wethouder Bruines vertegenwoordigt Den Haag uit hoofde van economie en Wethouder Bredemeijer vertegenwoordigt Den Haag uit hoofde van buitenruimte. Van de vijf leden van de Raad van Commissarissen, worden er twee benoemd op bindende voordracht van de gemeente Den Haag. Het betreft hier echter geen leden van het college van B&W.
Ambt. Benoemingen
N.v.t.
Financieel belang
Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 1,202 mln.
Materiële risico’s
N.v.t.
Ontwikkelingen
De winst zal toegerekend worden aan het eigen vermogen van N.V. UFA. Het eigen vermogen is een buffer voor het opvangen van oninbare kredieten. UFA heeft deze buffer nodig. De UFA vestiging op Scheveningen heeft zich gepositioneerd als 3e visafslag van Nederland en ontwikkelt zich steeds meer tot een bepalende verkooplocatie van verse Noordzeevis. Dit resulteert in meer aanvoerders en groei in omzet. Om deze positie naar de toekomst toe verder te kunnen uitbouwen en de dienstverlening van UFA verder te kunnen continueren, is een renovatie van het huidige oude gebouw steeds meer een kritische succesfactor aan het worden. Gesprekken over het project Noordelijk Havenhoofd Scheveningen werden gecontinueerd in 2019, maar hebben nog niet tot overeenstemming tussen partijen geleid.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
4.645
4.763
Vreemd vermogen
2.416
2.702
Resultaat
413
118
Dividend
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Programma
Programma 2 college en bestuur
Doel/ Openbaar belang
De MRDH heeft als doel het verbeteren van de bereikbaarheid en van het economisch vestigingsklimaat.
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 39/200 in het Algemeen Bestuur van de MRDH. In de bestuurscommissies telt iedere stem even zwaar.
Bestuurlijk belang
Burgemeester is voorzitter, weth. Van Asten is lid van het AB en tevens vz. van de BC VA, weth. Bruines is lid van de BC EV, weth. De Mos was lid van het AB. 5 Raadsleden zijn lid van de advies- en rekeningencommissies.
Ambt. Benoemingen
Er zijn geen ambtelijke benoemingen.
Financieel belang
De bijdrage bedraagt in 2019 € 1.372.392 (€ 2,58 per inwoner) en wordt gedekt in het programma 2 College en Bestuur.
Materiële risico’s
MRDH heeft de financiering van railvoertuigen en railinfrastructuur overgenomen van RET en HTM. Hiervoor is een risicoreserve gevormd. De reserve wordt gevoed door jaarlijks een risico-opslag van 60 basispunten over de bij de OV-bedrijven uitstaande leningen, garanties en borgstellingen in rekening te brengen. MRDH geeft in de 2e Bestuursrapportage een toelichting op dit risico. Het AB MRDH heeft op 13 december 2019 de 2e Bestuursrapportage vastgesteld.
Ontwikkelingen
Het jaar 2019 stond in het teken van de afronding, bestuurlijke behandeling en goedkeuring van een nieuwe strategische agenda. Daarnaast is per 1 september 2019 de nieuwe secretaris-algemeen directeur in dienst getreden.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Jaarrekening 2019
Eigen vermogen
7.425
15.361
Vreemd vermogen
1.348.179
1.543.299
Resultaat
482
483
Dividend
-
-
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Haaglanden
Veiligheidsregio Haaglanden
Programma
Openbare orde en veiligheid
Doel/ Openbaar belang
Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten,
gemeenten en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.(Aandelen) Verhoudingen
Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van
besluiten door het Algemeen Bestuur vindt plaats volgens de volgende stemverhouding:
gemeenten < 30.000 inwoners: 1 stem;
gemeenten > 30.000 tot 90.000 inwoners: 2 stemmen;
gemeenten > 90.000 tot 150.000 inwoners: 3 stemmen;
gemeenten > 150.000 tot 300.000 inwoners: 4 stemmen;
gemeenten > 300.000 inwoners: 5 stemmen.Bestuurlijk belang
Het voorzitterschap van het dagelijks en algemeen bestuur is
opgedragen aan de burgemeester van Den Haag. Tijdens crises en rampen die de gemeentelijke grenzen overschrijden kan de burgemeester van Den Haag besluiten als voorzitter van de veiligheidsregio het opperbevel naar zich toe te trekken.Ambt. Benoemingen
Niet van toepassing.
Financieel belang
De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid bedroeg voor 2019 € 45,361 mln.
Materiële risico’s
De materiële risico’s 2019 zijn van incidentele en van structurele aard. Het zal waarschijnlijk gaan om een bedrag van ongeveer 250.000 euro incidenteel en ruim 1 mln. euro structureel.
Ontwikkelingen
Het voor 2019 verwachte overall resultaat bedraagt ongeveer 3 mln. euro positief. Het voorziene weerstandsvermogen zal opnieuw voldoende zijn.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
6.302
6.630
Vreemd vermogen
111.934
112.007
Resultaat
1.470
1.351
Dividend
n.v.t.
n.v.t
- Gemeenschappelijke regelingen GGD en Veilig Thuis Haaglanden
GGD en Veilig Thuis Haaglanden
Programma
Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid (8)
Onderwijs (6)Doel/ Openbaar belang
GGD: Het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de
inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen
gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te
blijven.
VT: Het in samenwerking met collega-instellingen aantoonbaar voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgdragen voor
herstel van schade bij de direct betrokkenen.(Aandelen) Verhoudingen
Den Haag heeft in het Algemeen Bestuur 29% van de stemmen.
Bestuurlijk belang
De wethouder ZJV is lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen
Bestuur.Ambt. Benoemingen
De Directeur Publieke Gezondheid (DPG) Haaglanden functioneert onder
verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens directeur van de uitvoeringsorganisatie GGD onder
verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag
(personele unie).
De Directeur Veilig Thuis (DVT) functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens
manager van de uitvoeringsorganisatie VT onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
Leden van de ambtelijke adviescommissies GGD en Veilig Thuis moeten, conform de statuten van de GR, door het betreffende college worden voorgedragen.Financieel belang
Den Haag is, binnen de gemeenschappelijke regeling, eigenaar van de uitvoeringsorganisaties GGD en VT, Personeel van de uitvoeringsorganisaties is in dienst van de gemeente Den Haag. Den Haag is daarmee financieel risicodrager. Eventuele budgettaire over- en onderschrijdingen worden conform het financieel statuut verrekend met de deelnemende gemeenten.
De gerealiseerde bijdrage van de gemeente Den Haag in 2019 was € 16 mln.
Materiële risico’s
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen
In 2019 zijn zowel een nieuwe manager Veilig Thuis als een directeur Publieke Gezondheid aangetreden.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
-/- 295.259
Vreemd vermogen
664.709
24.073.490
Resultaat
-/- 1.377
Dividend
0
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Inkoopbureau H10
Regionaal Inkoopbureau H10
Programma
Zorg, Welzijn Jeugd en Volksgezondheid
Doel/ Openbaar belang
De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van
uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein.Uitvoeringsorganisatie van jeugdhulp. Behulpzaam bij inkopen van Jeugdhulp
bij zorgaanbieders, bij controle en afwikkeling van declaraties, bij verstrekken
voorschotten door gemeenten aan zorgaanbieders, ramingen per gemeente van
zorgkosten etc. Alle betalingen aan Zorgaanbieders geschieden door de
gemeenten zelf en de gemeenten gaan zelfstandig contracten aan met derden.(Aandelen) Verhoudingen
Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt
bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s)
van burgemeester en wethouders hij is aangewezen.Bestuurlijk belang
Wethouder Parbhudayal is voorzitter van het driehoofdig bestuur. Besluiten
worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding.Ambt. Benoemingen
Geen
Financieel belang
Jaarlijks wordt circa 50 procent van de kosten (naar rato van inwonersaantal)
van het inkoopbureau H10 door Den Haag vergoed.Materiële risico’s
N.v.t.
Ontwikkelingen
In 2019 is ingestemd met de vierde wijziging Gemeenschappelijke regeling
Inkoopbureau H-10. Per 1 januari 2020 heet het dan Gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR Servicebureau
Jeugdhulp Haaglanden)Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Dividend
- Gemeenschappelijke regelingen Bedrijvenschap Harnaschpolder
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Programma
11 - Economie
Doel/ Openbaar belang
Het ontwikkelen van 80 ha. bruto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven. Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen. Harnaschpolder vervult een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. De gemeente heeft een zeggenschap van 50%, evenals de gemeente Midden Delfland.
Bestuurlijk belang
Op dit moment nemen de wethouders Revis (AB en DB) en Parbhudayal (AB) deel in het bestuur
Ambt. Benoemingen
Directeur van het bedrijvenschap is de directeur IDC.
Financieel belang
Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de twee gemeenten, waarbij Den Haag aansprakelijk is voor 85%.
Materiële risico’s
Ter dekking van de negatieve saldi op de grondexploitaties heeft de gemeente een tweetal voorzieningen gevormd.
Ontwikkelingen
Afgelopen jaar was, net als 2018, een zeer productief jaar en is voor totaal 8,5 hectare aan gronduitgiften gerealiseerd. De grootste uitgifte vond plaats aan de David Hart Group (DHG) voor de bouw van logistieke bedrijfsruimte. Eind 2019 is van de bijna 55 ha netto uitgeefbaar bedrijfsterrein totaal 36,5 uitgegeven en zijn voor 12 hectare reserveringen gesloten. Nu de laatste grootschalige, logistieke kavels zijn uitgegeven wordt de focus verlegd naar de uitgifte van de resterende kleinere kavels. Gelet op het beperkte aanbod binnen Den Haag en de regio, worden bedrijven strenger geselecteerd op de criteria: lokale/regionale ondernemer of belang, werkgelegenheid en verplaatsing uit de deelnemende gemeenten. Naar verwachting zullen de resterende gronden binnen de resterende looptijd van de grondexploitatie (2023) worden uitgegeven.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
-/- € 18.815
-/- € 17.534
Vreemd vermogen
€ 123.633
€ 113.225
Resultaat
-/- € 575
€ 1.281
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Programma
11 - Economie
Doel/ Openbaar belang
Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen. Het IPP vervult een functie voor Haagse bedrijven die huisvesting zoeken. De hoofdactiviteit bestaat uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
(Aandelen) Verhoudingen
Een gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. De gemeente heeft een zeggenschap van 50%, evenals de gemeente Rijswijk.
Bestuurlijk belang
De wethouders Bruines, Parbhudayal en Revis hebben zitting in het Algemeen bestuur. Wethouder Bruines heeft tevens zitting in het Dagelijks bestuur. Naar verwachting worden in januari 2020 de wethouders Bruines (DB) en Bruines, Revis en Van Alphen (AB) voorgedragen als leden van het IPP-bestuur.
Ambt. Benoemingen
Directeur van het bedrijvenschap is de directeur IDC namens Den Haag. De tweehoofdige directie bestaat daarnaast uit een directeur namens de gemeente Rijswijk.
Financieel belang
Den Haag participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder.
Materiële risico’s
Het IPP heeft een eigen financiële reserve waarbinnen de risico’s worden opgevangen, waardoor Den Haag tot op heden geen voorziening heeft hoeven treffen ter afdekking van tekorten.
Ontwikkelingen
Het IPP had in 2019 wee projecten in ontwikkeling, in Den Haag locatie Hoornwijck N-kavel en in Rijswijk locatie Plaspoelpolder Treubstraat. De huidige gemeenschappelijke regeling loopt tot en met 2022. Het bestuur heeft in 2019 besloten in 2020 een toekomstverkenning uit te voeren.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 11.371
€ 11.803
Vreemd vermogen
€ 215
€ 286
Resultaat
€ 0
€ 432
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Haaglanden
Omgevingsdienst Haaglanden
Programma
Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie
Doel/ Openbaar belang
De Omgevingsdienst Haaglanden is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en de specialistische advisering op het gebied van milieu en Ruimtelijke Ordening voor negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland.
Bescherming van mens en natuur tegen schade; uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur.
Bestuurlijk belang
De omgevingsdienst kent een Dagelijks Bestuur van vijf leden vanuit de aangesloten gemeenten en provincie. Vanuit Den Haag is dit wethouder Van Tongeren. De wethouders Van Tongeren en Bredemeijer hebben zitting in het 13-koppig algemeen bestuur.
Ambt. Benoemingen
Geen
Financieel belang
Gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. Hiermee heeft de gemeente Den Haag een financieel belang van 27% in de eventuele exploitatie tekorten en overschotten.
Materiële risico’s
Het Algemeen Bestuur heeft op 27 juni 2016 de Nota Weerstandsvermogen en risicomanagement vastgesteld. De gewenste weerstandscapaciteit ligt tussen de 1,0 en 1,4. Daarnaast is bepaald dat de maximumomvang van de incidentele weerstandscapaciteit is gebaseerd op het risicoprofiel waarbij voor de gekwantificeerde risico’s en niet-gekwantificeerde risico’s wordt uitgegaan van een maximum van 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten; voor het deel dat uitgaat boven de 5% zijn de deelnemers verantwoordelijk.
Ontwikkelingen
I. Per 1 januari 2019 is de systematiek voor afrekening aangepast van ‘afrekening op basis van voorcalculatie’ naar ‘afrekening op basis van nacalculatie (individuele verrekening per deelnemer).
II. Met ingang van 1 juli 2017 is een wijziging van het Besluit omgevingsrecht (Bor) van kracht geworden. Als gevolg hiervan zijn asbesttaken toegevoegd aan het basistakenpakket van de Omgevingsdienst. Het voornemen is dat de Omgevingsdienst de taak daadwerkelijk per 1 juli 2020 gaat uitvoeren (en gaat overnemen van de huidige uitvoeringsorganisatie (DSO)).
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
1.609
1.334
Vreemd vermogen
14.143
15.151
Resultaat
-132
167
Dividend
-
-
Publiek private samenwerking (pps)
- Publiek private samenwerking (pps) WOM Den Haag Zuidwest
WOM Den Haag Zuidwest
Programma
13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/ Openbaar belang
Bijdragen aan de herstructurering van Den Haag Zuidwest, voortzetting van de prestatieafspraken met Vestia, verkoop van woningen en de afwikkeling van projecten. De bevordering van stedelijke herstructurering en de uitvoering van het herstructureringsplan in Den Haag Zuidwest. Stedelijke herstructurering omvat onder meer het aanpassen van de binnenstedelijke woningvoorraad, evenals het verbeteren van de sociale en economische infrastructuur door o.a. het slopen van onroerende zaken en andere werken, het bouwrijp maken van grond, het bouwen en renoveren van woningen en het aanpassen van de verdere woonomgeving.
(Aandelen) Verhoudingen
Gemeente Den Haag en Stichting Vestia. Gemeentelijk aandelenbelang 42%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Bestuurlijk belang
Wethouder Guernaoui, en na zijn aftreden wethouder Pardhudayal, vertegenwoordigt de gemeente Den Haag als aandeelhouder. Beleidsinhoudelijk zijn de wethouders Revis en van Tongeren betrokken.
Ambt. Benoemingen
Geen.
Financieel belang
De gemeente participeert door middel van financiering van de door de WOM Den Haag Zuidwest te ontwikkelen projecten. Het financieringsplafond (in de vorm van kapitaalstortingen) is gesteld op maximaal € 80 miljoen. Begin 2019 is de kapitaalstorting verhoogd met €6,6 miljoen naar in totaal € 18,6 miljoen.
Materiële risico’s
Ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest is een voorziening gevormd. De voorziening ‘Afwikkeling negatief saldo WOM Den Haag Zuidwest bedraagt € 11,2 mln.
Ontwikkelingen
Bij alle projecten werkt de WOM, vanuit een oogpunt van efficiency, kwaliteit en risicobeheersing samen met marktpartijen. Het in vroegtijdig betrekken van de samenwerkingspartners bij een project, draagt bij aan het realiseren van markttechnisch en volkshuisvestelijk goede, gasloze en duurzame woningbouwprojecten. Binnen de voormalige gebiedsontwikkeling Zuidlarenstraat is het project Meppelweg (111 woningen verdeeld over 3 blokken) in de middeldure koop- en huursector voltooid en is september gestart met de bouw van het project Dedemsvaartweg (90 woningen sociale huur en 51 koopwoningen). Het laatste project in Moerwijk Oost betreft de bouw van 29 sociale huur woningen en 143 koopwoningen. De uitplaatsing van de bewoners in de hiervoor te slopen woningen is 2019 voltooid. Tot slot is 2019 gestart met de planvorming voor het laatste grote herstructureringsproject De Venen.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 112.093
€ 106.705
Vreemd vermogen
€ 6.194
€ 7.824
Resultaat
-/- € 4.779
-/- € 5.387
Dividend
€ 0
€ 0
- Publiek private samenwerking (pps) Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./C.V. (GEM Vroondaal)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./C.V. (GEM Vroondaal)
Programma
13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/ Openbaar belang
De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van max. 2150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen de grondexploitatiegebied. Het openbaar belang betreft het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk woonmilieu en de realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.
(Aandelen) Verhoudingen
Gemeente Den Haag, Bouwfonds Property Development B.V. en Synchroon B.V. De gemeente is 50% aandeelhouder in GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal Beheer BV (de beherende vennoot, die voor 4% participeert in de CV). Ook is de gemeente 48% eigenaar van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Bestuurlijk belang
De wethouder Balster is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Revis.
Ambt. Benoemingen
De directeur DSO O&R is lid van de stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Financieel belang
Het aandeelhouders belang is gelijk aan het financieel belang. In totaal deelt de gemeente voor 50% in het grondexploitatieresultaat van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Materiële risico’s
De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.
Ontwikkelingen
De derde herziening bestemmingsplan en exploitatieplan wordt in eerste helft 2020 vastgesteld. Doorlopende ontwikkelingen zijn de kwaliteitsimpuls Landschapspark Madestein en de aanpak van de Madepolderweg en de Madesteinweg. De uitvoering van de herinrichting van de Madesteinweg en Madepolder is aanbesteed. De uitvoering start in de tweede kwartaal 2020. De kwaliteitsimpuls landschapspark zal gefaseerd uitgevoerd worden en zal naar verwachting in de eerste tweede 2020 starten. De realisatie van de tijdelijke basisschool heeft vertraging opgelopen. De verwachting is dat de nieuwe school in 2021 gerealiseerd wordt. De planvorming voor het voorzieningencluster is in voorbereiding.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Vroondaal GEM C.V.
Eigen vermogen
€ 1
€ 1
Vreemd vermogen
€ 140.603
€ 133.350
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
€ N.v.t.
Vroondaal GEM B.V.
Eigen Vermogen
€ 20
€ 38
Vreemd vermogn
€ 140.603
€ 133.350
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
€ 0
€ 0
- Publiek private samenwerking (pps) Ontwikkelingscombinatie Wateringseveld B.V./C.V. (OCWV)
Ontwikkelingscombinatie Wateringseveld B.V./C.V. (OCWV)
Programma
13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/ Openbaar belang
Het realiseren van stadsuitbreiding in het, in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) vastgelegde, gebied Wateringse Veld, alsmede de in 2016 toegevoegde locatie Erasmusveld Midden. De realisatie van de woonwijk Wateringse Veld, binnen de stedenbouwkundige en financiële kaders van de VINEX en het gemeentelijke beleid, alsmede woningbouwplannen op de locaties Erasmusveld Midden en de vml. ADS-sportvelden (Monsterseweg).
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag en BPD (voorheen: Bouwfonds MAB Ontwikkeling B.V.), hebben de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld (CV/BV) opgericht omdat beide partijen strategische grondposities hadden in het gebied.
De gemeente participeert voor 50% in Wateringse Veld Beheer BV (de beherende vennoot van de CV, die voor 2% participeert in de CV). De gemeente heeft tevens een vennootaandeel in de CV van 49%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.Bestuurlijk belang
Het aandeelhouderschap is in handen van wethouder FIS, tenzij deze ook beleidsinhoudelijk verantwoordelijk is. In 2019 was de aandeelhoudersrol belegd bij wethouder Guernaoui en na zijn aftreden bij wethouder Pardhudayal. Beleidsinhoudelijk is wethouder Revis verantwoordelijk.
Ambt. Benoemingen
De afdelingsmanager van PmDH is gevolmachtigd directeur van Wateringse Veld Beheer B.V. Dit directeurschap wordt gevoerd samen met een gevolmachtigde directeur (procuratiehouder) namens BPD.
Financieel belang
Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat.
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
Binnen Wateringse Veld is het laatste bouwplan van 30 woningen in aanbouw genomen en de aanleg van ruim 34.000 m2 openbare ruimte (verharding en groen) voltooid en teruggeleverd aan de gemeente. Het plan Erasmusveld Midden wordt bouwrijp gemaakt; voor het eerste bouwplan van 108 appartementen is een omgevingsvergunning verleend, waarna het plan in verkoop is gegaan.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Wateringse Veld B.V.
Eigen vermogen
€ 23
€ 23
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 1
Dividend
€ 0
€ 0
Wateringse Veld C.V.
Eigen vermogen
€ 45
€ 45
Vreemd vermogen
€ 8.401
€ 6.995
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Publiek private samenwerking (pps) Starterspanden Den Haag B.V./C.V.
Starterspanden Den Haag B.V./C.V.
Programma
11 – Economie
Doel/ Openbaar belang
Het beheer van het pand Televisiestraat 2 – 4 (De Schilde). De CV is onderdeel van het instrumentarium van de Gemeente Den Haag in het kader van de uitvoering van het gemeentelijk duurzaamheids- en economisch beleid.
(Aandelen) Verhoudingen
De Gemeente Den Haag en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) CV. De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2).
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De inhoudelijke portefeuillehouder is wethouder Bruines.
Ambt. Benoemingen
N.v.t.
Financieel belang
De kapitaalstorting door de gemeente bedraagt € 625.000. Daarnaast heeft de gemeente een langlopende vordering (lening) van € 829.000,- op de CV.
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
De exploitatie van het gebouw is negatief. Het op de korte termijn aantrekken van nieuwe huurders, passend binnen het businessplan De Schilde, kan verandering brengen in deze situatie. Vanuit een” break even” situatie kan nagedacht worden over de lange termijn ontwikkelingen.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Starterspanden B.V.
Eigen vermogen
€ 13
€ 16
Vreemd vermogen
€ 4
€ 4
Resultaat
€ 2
€ 4
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
Starterspanden C.V.
Eigen vermogen
€ 261
€ 465
Vreemd vermogen
€ 3.466
€ 3.189
Resultaat
-/- € 1.134
€ 204
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Publiek private samenwerking (pps) Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt - Oude Centrum B.V./C.V.
Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt - Oude Centrum B.V./C.V.
Programma
Programma 13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/ Openbaar belang
Bevorderen van de stedelijke herstructurering in het gebied Stationsbuurt – Oude Centrum. De uitvoering van het herstructureringsplan voor de Stationsbuurt – Oude Centrum (RIS 144660) uit 2007 en het geactualiseerde beleid conform de commissiebrief “Evaluatie Wijkontwikkelings-maatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum BV/CV” (Ris 295106).
(Aandelen) Verhoudingen
Gemeente Den Haag en Staedion
Bestuurlijk belang
Wethouder Balster is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Revis.
Ambt. Benoemingen
N.v.t.
Financieel belang
Aandeelhouderschap van de BV en houderschap commanditair kapitaal van de CV.
Materiële risico’s
Geen.
Ontwikkelingen
De WOM Stationsbuurt-Oude Centrum BV/CV is opgericht in 2008 en eindigt december 2020. Op het moment worden de toekomstige ontwikkelingen voor de WOM Stationsbuurt-Oude Centrum onderzocht .
Wom Stationsbuurt B.V.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
WOM Stationsbuurt B.V.
Eigen vermogen
-/- € 12
-/- € 3
Vreemd vermogen
€ 12
€ 4
Resultaat
€ 6
€ 9
Dividend
€ 0
€ 0
WOM Stationsbuurt C.V.
Eigen vermogen
€ 22.309
€ 23.279
Vreemd vermogen
€ 1.065
€ 853
Resultaat
€ 550
€ 970
Dividend
€ 0
€ 0
Coöperaties
- Coöperaties Birgit
Birgit
Programma
14. Stadsdelen, integratie en
Doel/ Openbaar belang
BIRGIT heeft tot doel om voor Nederlandse gemeenten te voorzien in ICT-toepassingen ten behoeve van digitale dienstverlening en bedrijfsvoering. De coöperatie richt zich hierbij op het verwerven, (door)ontwikkelen, beheren en leveren van voorzieningen.
(Aandelen) Verhoudingen
De vertegenwoordiger van de gemeente Den Haag maakt voor 1/3 deel uit van het bestuur en voor 1/3 deel uit de raad van commissarissen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Den Haag wordt in ALV vertegenwoordigd door een gemandateerde. In de praktijk is dit de CIO van de gemeente Den Haag.
Ambt. Benoemingen
Vanaf 1 november 2017 is de heer Simon Bouwman benoemd als bestuurder van de coöperatie.
Financieel belang
De (jaarlijkse) bijdrage van Den Haag over het jaar 2019 betreft € 140.519,- (dit betreft een verlengde begroting i.v.m. de afwikkeling van de liquidatie van BIRGIT).
Materiële risico’s
n.v.t.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van 18 september j.l. is besloten het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van de stelselbeheersysteem-code (SBS) te beëindigen als dienst door de coöperatie BIRGIT. De gemeenten Rotterdam, Den Haag en Utrecht organiseren het beheer van de SBS-code nu gezamenlijk. Het beeld hierbij is dat de steden tot circa 2022 behoefte hebben aan het gezamenlijke beheer van de SBS-code. In 2018 is voor de ontwikkeling van BIRGIT onderzocht of een mogelijke uitbreiding van de dienstverlening concreet kon worden gemaakt. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek is geconcludeerd dat het beheer van de huidige producten de basis is voor het bestaan van BIRGIT. Met het besluit om het beheer van de SBS-code te beëindigen als dienst door de coöperatie BIRGIT, is het portfolio dusdanig beperkt dat er geen reden is om BIRGIT nog langer te laten bestaan. Op 2 december j.l. heeft de AV besloten tot ontbinding van de coöperatie. De coöperatie is nu in liquidatie. Volgens planning duurt dit tot 1 april 2020.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
151
287
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
84
136
Dividend
Nvt
Nvt
- Coöperaties Wigo4it
Wigo4it
Programma
Voornamelijk Programma 7 (Werk en Inkomen) maar ook Programma 8 (Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid) en Programma 14 (Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening)
Doel/ Openbaar belang
Het doel van Wigo4IT is om voor de sociale diensten van de G4-gemeenten als één partij op te treden om hergebruik, ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken. Deze samenwerking moet leiden tot een verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid op het gebied van ICT. Verder heeft Wigo4IT een belangrijke coördinerende- en faciliterende rol bij intergemeentelijke communicatie- en overlegvormen. Voor de dienst SZW is het streven datWigo4IT optreedt als een betrouwbare en kwalitatieve goede leverancier en samenwerkingspartner.
Wigo4IT is opgericht om gezamenlijk gebruik, beheer en ontwikkeling van ICT-systemen voor en door de sociale diensten van de vier grote steden mogelijk te maken. Wigo4IT draagt, met een zakelijke en professionele klantbenadering zorg voor de ICT-facilitering van de primaire processen van de vier diensten. Verder draagt Wigo4IT bij aan de coördinatie en afstemming tussen de G4.
(Aandelen) Verhoudingen
Iedere gemeente heeft ¼ van het startkapitaal ingelegd. De gemeente Den Haag heeft dus een belang van 25% in Wigo4IT. Het feitelijke aandelenbelang is €25.000.
Bestuurlijk belang
De directeur van de dienst SZW is bestuurslid, de wethouder heeft zitting in de algemene deelnemersvergadering.
Ambt. Benoemingen
De Algemeen Directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten heeft zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat om mevrouw E.M. ten Hoorn-Boer.
Financieel belang
De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 23% in de contributiebijdrage, verdeeld naar rato van het aantal bijstandsgerechtigden.
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
In 2019 hebben de G4 zich bezonnen op hun marktstrategie voor de ICT-ondersteuning van Werk en Inkomen. De G4 zijn voornemens om in de komende jaren het ontwikkelen en het toekomstig beheer van ICT in toenemende mate met de markt te gaan realiseren. In 2020 wordt dit voornemen verder ingevuld en uitgewerkt.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018*
Jaarrekening 2019**
Eigen vermogen
3.222
5.455
Vreemd vermogen
14.388
24.800
Resultaat
-407
2.269
Dividend
-
-
* Gebaseerd op cijfers jaarrekening 2017
** Gebaseerd op cijfers jaarrekening 2018
Stichtingen
- Stichtingen Stichting Werkbij
Stichting Werkbij
Programma
Programma 7 Werk, Inkomen en Armoedebeleid.
Doel/ Openbaar belang
Via de Stichting Werkbij werden werknemers gedetacheerd. De organisatie trad op als werkgever van een aantal werknemers.
Via de Stichting Werkbij werden werknemers gedetacheerd bij bedrijven en instellingen, voornamelijk in de publieke sector. In het kader van uitvoering van het sociaal plan 2012 (afbouw wiw) trad de organisatie op als werkgever van een steeds kleiner wordende groep werknemers, in de leeftijdscategorie van 55-62 jaar. Er zijn geen werknemers meer in dienst. Er is geen directe bijdrage aan de Programmadoelstelling, omdat de organisatie zich in een fase van afbouw bevindt. Het bestuur van de stichting heeft inmiddels het ontbindingsbesluit genomen
(Aandelen) Verhoudingen
Niet van toepassing.
Bestuurlijk belang
Directeuren van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten hebben zitting in het bestuur van de organisatie. De gevolmachtigde is de heer R. Scholten, ambtenaar bij de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten.
Ambt. Benoemingen
Directeuren van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten hebben in 2019 zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat hier om mevrouw E.M. ten Hoorn Boer (voorzitter), de heer R. Dahmeijer (secretaris) en mevrouw M.D. Stam (penningmeester) completeren het bestuur. De gevolmachtigde is de heer R. , Scholten ambtenaar bij de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten.
Financieel belang
De Gemeente Den Haag is voor 100% verantwoordelijk voor Stichting Werkbij.
Materiële risico’s
M.b.t. eventuele risico’s is een reservering ad zie jaarrekening getroffen.
Ontwikkelingen
De stichting is per 1 januari 2019 ontbonden (RIS301388). De laatste jaarrekening van de stichting over de periode 2018 tot en met juni 2019 (het verlengde boekjaar) is opgemaakt. De liquidatie-afrondingsstappen zijn inmiddels in gang gezet, de gemeente beoogt de liquidatie in 2020 volledig af te ronden. Het eventuele overschot na liquidatie vloeit terug naar de gemeente Den Haag, ‘Programma Werk en Inkomen’, zoals in het stichtingsstatuut is vastgelegd.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Jaarrekening 2019*
Eigen vermogen
605
Vreemd vermogen
Resultaat
-194
Dividend
*betreft cijfers uit de verlengde jaarrekening 01-01-2018 t/m 30-06-2019
- Stichtingen Stichting HEID
Stichting HEID
Programma
11 - Economie
Doel/ Openbaar belang
Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen. Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.
(Aandelen) Verhoudingen
Gemeente Den Haag
Bestuurlijk belang
Bestuurder - Wethouder Bruines
Ambt. Benoemingen
De fondsmanager van de stichting is teammanager bij DSO afdeling Wonen.
Financieel belang
Geen. Wel hebben de gemeente en de stichting een subsidierelatie.
Materiële risico’s
Geen.
Ontwikkelingen
In de programmatekst zijn reeds het VVE-fonds, het Energiefonds (programma 3) en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (programma 11) toegelicht. Daarnaast zijn er nog een aantal fondsen die geen betrekking hebben op de exploitatie van de Gemeente Den Haag, maar waar de gemeente via HEID wel een belang heeft:
Veiligheidsfondsen
Via stichting HEID heeft de gemeente in juni geïnvesteerd in het Dutch Security Tech Fund om de komst en groei van cybersecurity start- en scaleups te bevorderen (RIS 302726). De beoogde fondsomvang is € 25 mln. en ook KPN en InnovationQuarter hebben in 2019 in dit fonds geïnvesteerd. Het fonds heeft haar eerste investering gedaan, maar deed nog geen investeringen in Den Haag. Wel heeft het fonds een kantoor geopend op de HSD Campus. Het Security of Things Fonds deed in 2019 geen investeringen in Den Haag. Door het Participatiefonds van InnovationQuarter werd in 2016 geïnvesteerd in Onegini, dat een vestiging heeft op de HSD Campus. Afgelopen jaar ontving Onegini € 5 mln. aan vervolgfinanciering om internationaal verder te groeien. InnovationQuarter was daarbij een van de investeerders.World Startup Factory
World Startup Factory is in 2015 opgericht en heeft vanuit stichting HEID € 130.000 aan stortingen ontvangen in 3 WSF-fondsen (2018, 2017, 2016). De stortingen zijn in impact-ondernemingen geïnvesteerd. Het portfolio bestaat op dit moment uit 28 participaties in connectiviteitsproducten of diensten die wereldwijde sociale en milieuproblemen aanpakken. World Startup Factory participeert door middel van een 30 dagen durende bootcamp, gevolgd door 5 maanden ondersteuning op maat om het succes in hun markt te vergroten.Fondsen van InnovationQuarter
InnovationQuarter investeerde vanuit de fondsen UNIIQ en IQCapital in 7 Haagse bedrijven met cofinanciering en het binnenhalen van 96 nieuwe leads. De omvang van het fonds IQCapital is € 60 mln. HEID participeert voor € 2 mln.: de helft is een Haagse bijdrage die in eerdere jaren is afgerekend. Daarnaast is Den Haag zelf (niet via HEID) nog aandeelhouder in dit fonds voor € 0,5 mln. De totale omvang van het UNIIQ fonds is € 22 mln., waarvan € 2 mln. het aandeel van stichting HEID is. De gemeente heeft geen financieel aandeel in dit fonds.Stichting HEID heeft in 2019, na het positieve collegebesluit van 28 mei 2019, € 0,5 mln geïnvesteerd in het Dutch Security Tech Fund. Ook wordt er actief gekeken naar een extra investering in het Proof of Concept fonds UNIIQ. Beide investeringen komen uit de gerevolveerde middelen van het gesloten MKB Startersfonds.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 62
€ 61
Vreemd vermogen
€ 29.640
€ 34.047
Resultaat
€ 5
-/- € 1
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
Verenigingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug"
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug"
Programma
16. Overhead
Doel/ Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. en de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag, alsmede Alhold vastgoed, Allround Waddinxveen BV, Politie Bureau huisvesting, en de VVE Wittebrug Woningen. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 30% eigenaar is van het pand.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum (IDC).
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact service van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot) onderhoud, de brandmeldinstallatie, de schoonmaakkosten en verzekeringen. De administratie van de VVE wordt verzorgd door VT 2000B.V.
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
geen bijzonder ontwikkelingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug", woningen Weimarstraat 355/9 te Den haag
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug", woningen Weimarstraat 355/9 te Den haag
Programma
16. Overhead
Doel/ Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van gemeenschappelijke belangen van de eigenaren
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag en de twee particuliere eigenaren van appartementen.
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 50% eigenaar is van het pand
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact service van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot) onderhoud en de verzekeringen van het pand.
Materiële risico’s
geen bijzondere risico's
Ontwikkelingen
geen bijzondere ontwikkelingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex
Programma
16. Overhead
Doel/ Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Deze VVE is voor 9,9% eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73% eigenaar is van het betreffend gedeelte
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag en HUlshoff Design Centers te Voorschoten. Deze VVE is voor 9,9% eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73% eigenaar is van het desbetreffende gedeelte.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente Den Haag is de afdelingsmanager KLantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallaties, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand en klein onderhoud. Over 2018 is een bedrag van € 208.600 aan kosten bij de VVE in rekening gebracht. De gemeente betaalt hiervan 73%. Voor 2019 is een bedrag van € 208.925 begroot. De Gemeente voert de administratie van deze VVE.
Materiële risico’s
geen bijzondere risico's
Ontwikkelingen
Geen bijzondere ontwikkelingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor- /wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor- /wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Programma
16. Overhead
Doel/ Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren en behartigen van de belangen van de gemeente DEn Haag als mede eigenaar van het complex.
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag en de bewoners VVE. IN de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 33% eigenaar is van het pand.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling KLantcontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevelonderhoud, (groot) onderhoud en verzekeringen. DE kosten worden jaarlijks cfm de verdeelsleutel in de oprichtingsakte door beide eigenaren gedragen.
Materiële risico’s
geen bijzondere risico's
Ontwikkelingen
ER zijn geen bijzondere ontwikkelingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813
Programma
16. Overhead
Doel/ Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. En het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag en Vesteda gevestigd te Den Haag. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente Den Haag voor 74% eigenaar is van het pand.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken , de gevelonderhoudsinstallatie, de buitengevel, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, klein onderhoud enz. In 2018 is € 116.682 in rekening gebracht. De gemeente neemt 74 van deze kosten voor haar rekening. Voor 2019 wordt een bedrag van € 106.350 begroot.De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Materiële risico’s
geen bijzondere risico's
Ontwikkelingen
geen bijzondere ontwikkelingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex "Leidschenveen-Ypenburg"
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex "Leidschenveen-Ypenburg"
Programma
16. Overhead
Doel/ Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Als mede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. En het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als medeeigenaar van het complex.
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag en Politie Haaglanden en DBP Vastgoedbeheer te Barendrecht. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente Den Haag voor 25% eigenaar is van het Pand.
Bestuurlijk belang
DE gemeente Den Haag heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantcontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevelonderhoud, (groot) onderhoud, energieopslag, liftkosten enz.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico's
Ontwikkelingen
ER zijn geen bijzonderheden
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70
Programma
16. Overhead
Doel/ Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke taken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Alsmede hete behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
(Aandelen) Verhoudingen
De gemeente Den Haag en JOVI investments II gevestigd te DEn haag zijn betrokken. Deze VVE is voor 90,1 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de 2 splitsingsakte ( OP 11-9-1998 EN OP 26-4-2005) is vastgelegd dat de gemeente voor 87,7% eigenaar is van dit deel van het stadhuis/bibliotheekcomplex. Door de aankoop van het Forumcomplex in april 2017 is dit percentage toegenomen met 11,4 % tot 99,1%.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordig door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over de kosten van beveiliging, schoonmaak van het atrium, de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallaties, de sprinklerinstallaties, de kosten van bemensing van de meldkamer, verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. in 2018 is een bedrag van € 573.499 kosten in rekening gebracht. De gemeente betaalt hiervan 99%. Voor 2019 is een bedrag begroot van € 593.945
Materiële risico’s
geen bijzonder risico's
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen