Beleidsverantwoording

Duurzaamheid, milieu en energietransitie

Reserves, voorzieningen en investeringen

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten incl. dotaties aan reserves

€ 95,1 mln.

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

€ 95,1 mln.

Wat heeft het gekost?

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

Toelichting op lasten en baten

Lasten
Binnen dit programma wordt circa 71% van het geld besteed aan afvalverwijdering en afvalstoffenheffing. Daarnaast wordt circa 15% besteed aan energietransitie/duurzaamheid en 10% aan milieubeheer en luchtkwaliteit.

Baten
De afvalstoffenheffing is de belangrijkste bron van inkomsten. Dit levert 68% van de inkomsten op. Circa 26% wordt gedekt uit de algemene middelen.

Bedragen x € 1.000

Uitkomst 2019

Actuele begroting 2019

Resultaat 2019

Ontwerp begroting 2019

Uitkomst 2018

Lasten

95.140

95.324

184

V

86.544

86.936

Baten

69.882

69.486

396

V

66.755

66.578

Saldo exclusief reserves

25.258

N

25.838

N

580

V

19.789

N

20.359

N

Dotaties aan reserves

0

0

0

-

0

1.000

Onttrekkingen aan reserves

898

1.616

718

N

2.750

134

Saldo inclusief reserves

24.360

N

24.222

N

137

N

17.039

N

21.225

N

Toelichting financieel resultaat programma 3 Duurzaamheid, milieu en energietransitie

Resultaten
Het programmaresultaat is  € 0,017  mln. nadelig ten opzichte van de begroting. De belangrijkste resultaten zijn:

  • € 0,5 mln. voordeel als gevolg van minder verstrekte subsidies duurzaamheid.
  • € 0,3 mln. nadeel vanwege meer kosten  voor communicatie , verduurzaming eigen panden en duurzaam woningonderhoud.
  • € 0,2 mln. nadeel vanwege de renovatie van School in Bos.

Neutrale ontwikkelingen                            
In 2019 is er € 0,7 mln. minder besteed en onttrokken aan de reserve revolverende middelen, omdat er minder  VvE-leningen zijn verstrekt. De subsidie en uitgaven voor geluidsanering (een rijksregeling) waren € 0,3 mln. minder dan voorzien. Voor  het nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit is er € 0,2 mln. minder aan lasten en baten gemaakt. Verder is er € 0,1 mln. meer aan lasten en baten gemaakt voor diverse subsidie activiteiten.

Verschillen 2019 t.o.v. 2018

Lasten
In 2019  waren de lasten € 8,1 mln. hoger dan in 2018. De stijging heeft betrekking op  de afvalstoffenheffing (€ 2,9 mln.), uitgaven voor energietransitie (€ 5,8 mln.) en per saldo een daling in de overige lasten (€ 0,6 mln.).

Baten
In 2019 waren de baten € 3,3 mln. hoger dan in 2018. Tegenover de hogere lasten voor afvalstoffenheffing staan hogere baten omdat er meer huishoudens bij zijn gekomen in 2019

Waar bestaan de kosten uit?
Financiële verantwoording per activiteit

Energietransitie

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

7.912

57

7.854

N

Begroot 2019

7.599

0

7.599

N

Resultaat

313

N

57

V

255

N

Toelichting op lasten en baten

Lasten
In 2019 is op Energietransitie € 7,9 mln. besteed. Hiervan betreft € 1,7 mln. personeelskosten. Er is voor € 0,6 mln. subsidie verstrekt, € 2,3 mln. is besteed aan lokale projecten, € 1,3 mln. aan de wijk- en bedrijvenaanpak en duurzame bronnen, € 0,8 mln. aan strategie en beleid, € 0,7 mln. aan communicatie en € 0,5 mln. aan overige kosten.

Baten
De baten bestaan uit een bijdrage aan de kosten van Warmte-Koude Zuid-Holland.

Energietransitie                     € 0,3 mln. N/I

Toelichting op financieel resultaat                          

Lasten                           € 0,3 mln. N/I

Energietransitie                         € 0,3 mln. N/I
In de loop van het jaar is het accent verschoven van voorbereiding en planvorming naar de uitvoering van locale projecten. Er is  € 0,3 mln. meer besteed dan begroot. Dit heeft onder meer betrekking op communicatie (€ 0,1 mln.), verduurzaming eigen panden (€ 0,1 mln.) en duurzaam woningonderhoud (€ 0,1 mln.).

Duurzaamheid 

 Bedragen x €1.000 

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

               6.716

           1.392

               5.324

 N 

Begroot 2019

               7.948

           2.300

               5.648

 N 

Resultaat

                1.232

 V 

              908

 N 

                  323

 V 

Toelichting op lasten en baten

Lasten
In 2019 is € 6,7 mln. besteed op duurzaamheid. Er is voor 2,0 mln. aan subsidies verstrekt. Verder is € 1,3 mln. besteed aan verduurzamingsmaatregelen voor de bestaande woningvoorraad, energiebesparingsmaatregelen, voorlichting en acties. Tevens is er voor € 0,5 mln. besteed aan maatregelen voor geluidsanering. Circa € 2,0 mln. heeft betrekking op de eigen organisatie. De overige lasten bedragen circa € 0,9 mln.

Baten
De opbrengst heeft voor € 0,9 mln. betrekking op een onttrekking uit de reserve revolverende investeringsmiddelen en € 0,4 mln. op een subsidie vanuit het Rijk voor geluidsanering.

Duurzaamheid                        € 0,3 mln. V/I
Toelichting op financieel resultaat                    

Neutrale ontwikkelingen                      

VvE-fonds
Er is € 0,7 mln. minder besteed en minder onttrokken aan de reserve revolverende middelen dan begroot. Dit komt omdat er minder leningen aan Verenigingen van Eigenaars zijn verstrekt. Het proces heeft een lange doorlooptijd. De zorgplicht vraagt om goede voorlichting en begeleiding en een zorgvuldige afweging met verplicht door te lopen stappen binnen Verenigingen van Eigenaars.

Geluidsanering
De subsidie en uitgaven voor geluidsanering (een rijksregeling) waren € 0,3 mln. minder dan voorzien.

Diverse subsidies
Er is € 0,1 mln. meer aan lasten en baten gemaakt dan begroot in het kader van diverse subsidies. Dit heeft betrekking op beschikte subsidies (zoals Plasticity) waarvan ook de bijbehorende activiteiten zijn uitgevoerd.

Lasten                           € 0,3 mln. V/I

Subsidieregelingen duurzaamheid                € 0,5 mln. V/I
Er zijn in 2019 minder subsidieaanvragen beschikt dan begroot. Er waren minder aanvragen voor de regeling groene daken dan verwacht. Bij de regeling voor dak- en vloerisolatie is een toename in het aantal aanvragen te zien. Dit wordt pas in 2020 uitbetaald.

Overig                            € 0,2 mln. N/I

Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing (kwijtschelding)

 Bedragen x €1.000 

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

6.868

                   -  

               6.868

 N 

Begroot 2019

             6.900

                   -  

               6.900

 N 

Resultaat

                32

 V 

                   -  

                      32

 V 

Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing

 Bedragen x €1.000 

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

             60.051

        68.163

               8.112

 V 

Begroot 2019

            59.447

        67.591

               8.144

 V 

Resultaat

                    604

 N 

                572

 V 

                      32

 N 

Toelichting op lasten en baten

Lasten
In 2019 is € 66,9 mln. besteed aan afvalverwijdering en kwijtscheldingen. € 6,9 mln. heeft betrekking op kwijtschelding van de afvalstoffenheffing voor minima, € 27,5 mln. heeft betrekking op de inzamelkosten door HMS en € 15,2 mln. op de verwerkingskosten. De kapitaalslasten bedragen € 3,6 mln. en de eenmalige kosten van ondergrondse restafvalcontainers bedragen € 3,2 mln. Daarnaast zijn de kosten van inning bruto € 3,0 mln. Verder heeft circa € 10,2 mln. betrekking op zaken als handhaving. Er is € 2,7 mln. ten laste van de voorziening afvalstoffenheffing gebracht. Een overzicht van de lasten staat in het onderdeel voorziening afvalstoffenheffing.

Baten
De totale opbrengst is € 68,2 mln. Dit heeft voor het grootste deel (€ 64,0 mln.) betrekking op inkomsten uit de afvalstoffenheffing. De overige opbrengsten zijn: huurinkomsten van het overslagstation (circa € 2,5 mln.) en boetes voor het onjuist aanbieden van huisvuil (€ 0,7 mln.). De opbrengsten worden verrekend met de voorziening afvalstoffenheffing.

Toelichting op financieel resultaat                    

Voor een nadere toelichting: zie het onderdeel voorziening afvalstoffenheffing.

Milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit

 Bedragen x €1.000 

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

               9.901

               659

               9.242

 N 

Begroot 2019

             10.082

               830

               9.252

 N 

Resultaat

                     181

 V 

                171

 N 

                      10

 V 

Toelichting op lasten en baten

Lasten
In 2019 is € 9,9 mln. besteed aan milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit: € 5,8 mln. heeft betrekking op de deelnemersbijdrage Omgevingsdienst Haaglanden. Daarnaast is in het kader van het nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit en overig milieubeheer circa € 2,4 mln. besteed en € 0,9 mln. uitgegeven aan bodembescherming en saneringen. Tot slot heeft circa € 0,8 mln. betrekking op personeelskosten.

Baten
De totale opbrengst bedraagt € 0,7 mln. Dit gaat om de subsidiebijdrage nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit die de gemeente heeft ontvangen.

Milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit          € 0,0 mln. V/I
Toelichting op financieel resultaat                    

Neutrale ontwikkelingen
Luchtkwaliteit
In het kader van het nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit is er voor € 0,2 mln. minder aan lasten en baten gemaakt. Dit heeft betrekking op verplichtingen die eind 2019 zijn aangegaan en in 2020 worden uitgevoerd voor het beheer en onderhoud van walstroom in Scheveningen en verplichtingen voor laadinfrastructuur.

Natuur- en milieu-educatie 

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

3.693

510

3.183

N

Begroot 2019

3.349

381

2.968

N

Resultaat

344

N

129

V

215

N

Toelichting op lasten en baten
Lasten
In 2019 is € 3,7 mln. besteed aan natuur- en milieueducatie. Hiervan is € 1,2 mln. uitgegeven aan milieueducatie (Omnigroen en lesmateriaal) en € 0,6 mln. aan School in Bos. Circa € 1,3 mln. heeft betrekking op de personeelskosten, € 0,4 mln. op huisvesting en € 0,2 mln. op overige kosten.

Baten
De totale opbrengst op deze activiteit bedraagt € 0,5 mln. Hiervan komt ruim 90% uit School in Bos. Dit zijn overwegend bijdragen van scholen.

Natuur- en milieueducatie                  € 0,1 mln. N/I
 Toelichting op financieel resultaat                    

Lasten                            € 0,3 mln. N/I

Natuur- en milieueducatie                  € 0,2 mln. N/I
Het nadeel (incidenteel) wordt veroorzaakt door de renovatie van School in Bos. Hierbij is achterstallig onderhoud bijgewerkt en zijn duurzame maatregelen genomen. De arbo-omstandigheden zijn sterk verbeterd door een nieuw luchtcirculatiesysteem (beter binnenklimaat) en gescheiden toiletgroepen.

Baten                            € 0,1 mln. V/I

Overige                                     € 0,2 mln. V/I

bedragen x € 1.000

Reserves

Begin

Uitkomst 2019

Begroting 2019

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Reserve Toegekende (gemeentelijke) revolverende investeringsmiddelen

       6.866

          -898

       5.968

       -1.616

       5.250

            718

Totaal

        6.866

           -898

         5.968

        -1.616

        5.250

             718

Investeringsmiddelen
Deze reserve is onder andere bedoeld voor het organiseren van een leenfaciliteit voor de Verenigingen van Eigenaars via de stichting Holdingfonds Economische Investeringen Den Haag, kortweg HEID. Het gaat om het informeren van zoveel mogelijk kleine Verenigingen van Eigenaars en een aantal beheerders van Verenigingen van Eigenaars over de mogelijkheden om met dit fonds een combinatie van onderhoud en duurzaamheid te financieren. Dit heeft dit jaar geleid tot het aanvragen van 8 leningen voor totaal 30 appartementen. Hiervan zijn er 6 gepasseerd bij de notaris. In de pijplijn zitten nog 21 serieus geïnteresseerde Verenigingen van Eigenaars.

Deze gemeentelijke middelen zijn via de stichting HEID gestort in het Energiefonds Den Haag (ED) dat zich richt op projecten die CO2 reduceren. Pas als de middelen aan een project ter beschikking zijn gesteld, worden de lasten in de gemeentelijke jaarrekening verantwoord. In 2019 is in totaal € 4,9 mln. aan gemeentelijke en Europese middelen geïnvesteerd langs de door de gemeente meegegeven investeringsstrategie gericht op distributie en opwekking van duurzame energie. Het aandeel van de gemeente hierin bedraagt € 0,7 mln. Met name de investering vanuit het energiefonds in de Haagse Aardwarmtecentrale Leyweg draagt bij aan de inrichting van een duurzaam stedelijk warmtenetwerk.

bedragen x € 1.000

Voorzieningen

Begin

Uitkomst 2019

Begroting 2019

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Voorziening Wachtgeld 

37

0

37

0

37

0

Voorziening Afvalstoffenheffing (tbv Egalisatie)

15.851

-2.687

13.164

-2.657

13.194

-30

Totaal

15.888

-2.687

13.201

-2.657

13.231

-30

Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
De egalisatievoorziening afvalstoffenheffing vangt ongewenste schommelingen op in de tarieven van de afvalstoffenheffing die aan inwoners van Den Haag in rekening worden gebracht. De voorziening afvalstoffenheffing is dit jaar met € 2,7 mln. afgenomen: van € 15,9 mln. naar € 13,2 mln.

Zie het overzicht hieronder.

Activiteit Afvalstoffenheffing

Begroting

Realisatie

Verschil

Baten 2019

Baten Afvalstoffenheffing

      -63.624

     -63.983

           359

Baten Dwanginvordering

             -927

        -1.000

              73

Huurinkomsten

         -2.489

        -2.489

                -  

Dividend*

         -3.100

        -3.100

                -  

Overige inkomsten

             -650

            -691

              41

Totaal Baten

     -70.790

     -71.263

          473

Lasten

Eenmalige kosten Oracs

          3.260

          3.160

           100

Handhaving

           4.458

          5.326

          -868

HAP

              998

              685

           313

Inzamelkosten

        27.088

       27.518

          -430

Kapitaal

          3.600

         3.600

                -  

Kwijtscheldingen

          6.900

         6.868

              32

Oninbaar

              720

              601

            119

Overig

           1.616

          1.861

          -245

veegkosten

           1.736

          1.736

                -  

Verwerkingskosten

         15.559

       15.226

           333

Perceptie

           3.136

         2.994

           142

Overhead*

           3.685

          3.685

                -  

BTW*

              690

             690

                -  

Totaal Lasten

       73.446

      73.950

        -504

Saldo

           2.656

         2.687

             -31

Per saldo ontwikkeling voorziening

Beginstand voorziening 1 januari 2019

     15.850

Dotatie

       71.263

Onttrekking

       73.950

Eindstand voorziening 31 december 2019

     13.163

*De posten dividend, overhead en btw worden verrekend met de afvalstoffenheffing, maar zijn begroot onder de programma's overhead en financiën conform de landelijke BBV-regelgeving.  Hierdoor zijn de baten en lasten in het totaaloverzicht afvalstoffenheffing hoger dan het totaal van de activiteit afvalverwijdering in programma 3.

Baten
Door meer opgelegde aanslagen en inning oude jaren treedt een voordeel op van € 0,5 mln.

Lasten
Er is een nadeel van € 0,9 mln. op de handhavingskosten. Het betreft hier voornamelijk bezwaar en beroepskosten tegen huisvuilboetes. Daarnaast zijn de inzamelkosten € 0,4 mln. hoger uitgevallen. Hier staan diverse kleine voor- en nadelen tegenover van per saldo € 0,8 mln. voordelig.

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Uitkomst 2019

Begroting 2019

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Economisch nut:

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

1.354

1.354

4.753

4.753

Economisch nut gedekt uit heffingen:

Afvalverwijdering

1.525

1.525

2.566

2.566

Totaal

2.879

0

2.879

7.319

0

7.319

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
In 2018 zijn diverse projecten begroot die in 2019 zouden worden uitgevoerd. Gedurende het jaar is door middel van technische onderzoeken uitgezocht of de voorgeschreven technische maatregelen uitvoerbaar zijn. De uitvoerbare maatregelen zijn aanbesteed. Voor een deel zijn deze projecten binnen de resterende tijd opgeleverd. Daarnaast is een aantal projecten na overleg met de gebruikers of na aanbesteding alsnog geschrapt bij een niet-rendabele casus. De vrijgevallen budgetten worden herverdeeld om andere panden te verduurzamen. In 2020 worden diverse projecten hieraan toegevoegd en het budget volledig benut.

Afvalverwijdering en afvalstoffenheffing

Het vijfde realisatieprogramma van ondergrondse restafvalcontainers zou in 2019 worden afgerond. Bij de uitvoering is vertraging opgetreden, onder andere doordat een nieuwe aannemer is gecontracteerd. Daarnaast kost de plaatsing in 3 wijken meer tijd. Dit komt omdat plaatsing niet mogelijk is in verband met strijdigheid met de randvoorwaarden uit het raadsbesluit. Dit heeft te maken met de parkeerdruk. De investeringen bedroegen in 2019 € 1,5 mln.