Wat heeft het gekost?
Financiële verantwoording op hoofdlijnen
Binnen het programma Cultuur en Bibliotheek bestaan de bestedingen grotendeels uit het verlenen van
subsidies aan culturele instellingen in Den Haag uit het Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2017-2020
(RIS 282219). In totaal is voor € 64,7 mln. (61%) aan subsidies verleend. Daarnaast is € 12 mln. (11%) besteed voor beheer en onderhoud van gemeentelijke cultuurpanden. De openbare bibliotheek heeft € 22,5 mln. (21%) besteed aan verschillende activiteiten en producten, zoals het in stand houden en uitlenen van haar collectie en het organiseren van activiteiten. De lasten voor het apparaat en de overige activiteiten zijn € 6,7 mln. (7%).
De dekking van het programma Cultuur en Bibliotheek komt voor het grootste deel (92%) uit het
gemeentefonds. De totale baten van dit programma bestaan verder uit huuropbrengsten (6%) en uit de
verkoop van overige goederen en diensten zoals verkoop van lidmaatschappen van de bibliotheek (2%).
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Uitkomst 2019 | Actuele begroting 2019 | Resultaat 2019 | Ontwerp begroting 2019 | Uitkomst 2018 | ||||||
Lasten | 105.866 | 106.095 | 229 | V | 105.109 | 105.762 | ||||
Baten | 8.289 | 8.172 | 117 | V | 7.737 | 7.671 | ||||
Saldo exclusief reserves | 97.577 | N | 97.923 | N | 346 | V | 97.372 | N | 98.091 | N |
Dotaties aan reserves | 0 | 0 | 0 | - | 0 | 0 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | - | 0 | 0 | ||||
Saldo inclusief reserves | 97.577 | N | 97.923 | N | 346 | V | 97.372 | N | 98.091 | N |
Toelichting op (1) het financiële resultaat van het programma en (2) majeure afwijkingen ten opzichte van de uitkomst van vorig jaar
- Het financiële programmaresultaat bedraagt in totaal € 0,3 mln. voordelig ten opzichte van de begroting. Dit resultaat bestaat uit een voordeel van € 0,2 mln. aan de lasten- en een voordeel van € 0,1 mln. aan de batenkant. De bestedingen worden nagenoeg conform planning en begroting gerealiseerd.
- De uitkomst van 2019 ten opzichte van 2018 is € 0,5 mln. positiever en is met name ontstaan door de verkoop van de panden in de Uilebomen 66 en 71.
Waar bestaan de kosten uit?
Financiële verantwoording per programma
Cultuur | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Uitkomst 2019 | 48.149 | 4 | 48.145 | N | ||
Begroot 2019 | 48.454 | 0 | 48.454 | N | ||
Resultaat | 305 | V | 4 | V | 309 | V |
Lasten
Aan diverse instellingen is totaal € 46,7 mln. aan subsidies verstrekt, ter bevordering van cultuurpresentaties, cultuurproductie, muziek, dans en toneel. Dit is 97% van de totale lasten voor 2019. De rest van de lasten van circa € 1,4 mln. betreft apparaatslasten en overige activiteiten.
Beeldende kunst | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Uitkomst 2019 | 264 | - | 264 | N | ||
Begroot 2019 | 212 | - | 212 | N | ||
Resultaat | 52 | N | - | 52 | N |
Lasten
De circa € 0,3 mln. is in 2019 besteed aan onderhoud en schoonmaak aan kunstwerken en monumenten.
Accommodaties voor kunstbeoefening | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Uitkomst 2019 | 9.293 | 4.438 | 4.855 | N | ||
Begroot 2019 | 9.511 | 4.544 | 4.967 | N | ||
Resultaat | 218 | V | 106 | N | 112 | V |
Lasten
In 2019 is aan planmatig onderhoud, inclusief schilderwerk, € 9,3 mln. besteed. Zo kan het gemeentelijk vastgoed optimaal worden ingezet voor accommodaties voor kunstbeoefening.
(zie ook paragraaf vastgoed).
Musea | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Uitkomst 2019 | 21.238 | 1.643 | 19.595 | N | ||
Begroot 2019 | 21.054 | 1.628 | 19.426 | N | ||
Resultaat | 184 | N | 15 | V | 169 | N |
Lasten
Deze lasten hebben betrekking op de instandhouding van het breed museaal aanbod en het behoud van cultureel erfgoed en professioneel collectiebeheer. Hiervoor zijn in 2019 aan 7 musea-instellingen subsidies verleend voor in totaal € 18 mln. Dit is 85% van de lasten van deze activiteit. De overige lasten van € 2,6 mln. (12%) betreffen het onderhoud aan de gemeentelijke museale instellingen en € 0,6 mln. (3%) apparaatslasten en overige activiteiten.
Archeologie | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Uitkomst 2019 | 1.135 | 7 | 1.128 | N | ||
Begroot 2019 | 1.233 | - | 1.233 | N | ||
Resultaat | 98 | V | 7 | V | 105 | V |
Lasten
De lasten bestaan enerzijds uit € 0,9 mln. (82%) apparaatslasten en anderzijds uit tentoonstellingen, educatieve projecten en uitvoering van € 0,2 mln. (18%).
Gemeente archief | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Uitkomst 2019 | 2.174 | 279 | 1.895 | N | ||
Begroot 2019 | 2.206 | 240 | 1.966 | N | ||
Resultaat | 32 | V | 39 | V | 71 | V |
Lasten
De lasten van € 1,7 mln. (80%) betreffen de personele inzet en € 0,4 mln. (20%) de kosten voor beheer, ontsluiting en presentatie.
Baten
De baten betreffen met name de werkzaamheden voor het beheren van de archieven van Leidschendam-Voorburg.
Monumentenzorg | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Uitkomst 2019 | 1.110 | - | 1.110 | N | ||
Begroot 2019 | 1.302 | - | 1.302 | N | ||
Resultaat | 192 | V | - | 192 | V |
Lasten
De lasten bestaan uit subsidieverlening aan onder andere het herinneringscentrum Oranjehotel € 0,15 mln. (14%), € 0,18 mln. (16%) subsidieverlening ten behoeve van het planmatig onderhoud aan kerken, € 0,7 mln. apparaatslasten (63%) en overige € 0,08 mln. (7%).
Openbare bibliotheek | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Uitkomst 2019 | 22.504 | 1.919 | 20.585 | N | ||
Begroot 2019 | 22.123 | 1.760 | 20.363 | N | ||
Resultaat | 381 | N | 159 | V | 222 | N |
Lasten
De openbare bibliotheek is verantwoordelijk voor de exploitatie en activiteiten van de centrale bibliotheek, de 13 wijkbibliotheken en de 4 buurtbibliotheken in Den Haag. De lasten bestaan voor € 8,7 mln. (39%) uit personele inzet, € 9,2 mln. (41%) uit huisvestingskosten en € 4,6 mln. (20%) overige lasten zoals aanschaf collectie, te betalen leenrecht en kosten (onderwijs) activiteiten.
Baten
De baten in de begroting betreffen vooral leengelden, vergoeding voor diensten, verkoop van materiaal en een vergoeding voor aan scholen geleverde onderwijsactiviteiten.
bedragen x € 1.000 | ||||||
Voorzieningen | Begin | Uitkomst 2019 | Begroting 2019 | |||
Saldo | Mutaties | Eindsaldo | Mutaties | Eindsaldo | Afwijking | |
Voorziening Cult. Legaat Muller | 44 | 1 | 45 | 1 | 45 | 0 |
Voorziening fonds kunstopdrachten | 217 | 0 | 217 | 0 | 217 | 0 |
Voorziening Onderhoudsfonds Nieuwe Kerk | 213 | -29 | 184 | -15 | 198 | -14 |
Voorziening Zcala | 90 | 0 | 90 | -90 | 0 | 90 |
Voorziening Kunst in het Haagse deel van Ypenburg | 145 | -19 | 126 | -145 | 0 | 126 |
Voorziening frictie- & transitiekosten kunstenplan | 1.375 | -611 | 764 | -319 | 1.056 | -292 |
Voorziening subsidies derden | 51 | 0 | 51 | -51 | 0 | 51 |
Totaal | 2.135 | -658 | 1.477 | -619 | 1.516 | -39 |
Toelichting
Van het totale saldo van de cultuurvoorzieningen van circa € 2,1 mln. is in 2019 met name gebruikt gemaakt van de voorziening frictie- & transitiekosten kunstenplan. In 2019 hebben de culturele instellingen Koorenhuis en Prins27 in totaal een bedrag van € 0,6 mln. ontvangen voor frictie- en transitiekosten. De bestedingen zijn binnen de ramingen gebleven. De voorziening is hiervoor toereikend en hoeft niet bijgesteld te worden.
bedragen x € 1.000 | ||||||
Investeringen MIP | Uitkomst 2019 | Begroting 2019 | ||||
Totaal | Derden/ | Gem. | Totaal | Derden/ | Gem. | |
Economisch nut: | ||||||
Amare | 41.904 | 0 | 41.904 | 65.622 | 65.622 | |
Musea | 178 | 0 | 178 | 109 | 109 | |
Overige accommodaties voor kunstbeoefening | 24 | 0 | 24 | 200 | 200 | |
Bibliotheek | 444 | 0 | 444 | 1.250 | 1.250 | |
Totaal | 42.550 | 0 | 42.550 | 67.181 | 0 | 67.181 |
Toelichting
Ten opzichte van de begroting zijn de investeringen in totaal € 24,5 mln. lager gerealiseerd, waaronder het grootste verschil bij Amare (€ 23,7 mln.).
Amare
In 2019 is voor € 42 mln. geïnvesteerd. Dit had vooral betrekking op de ruwbouwwerkzaamheden en de eerste afbouwwerkzaamheden, waaronder installaties en theatertechniek. De realisatie van de investering in 2019 is € 23 mln. lager dan begroot op de jaarschijf. De begroting is gebaseerd op aannames alsmede op extrapolaties uit het verleden waarbij rekening wordt houden met de dynamiek van een groot bouwproject.
De afwijking wordt deels verklaard doordat de methodiek niet exact aansluit op de realisatie en doordat minder van het budget onvoorzien is aangesproken dan begroot. Daarnaast was bijvoorbeeld, berekend op die methodiek, in 2019 rekening gehouden met afbouwwerkzaamheden. De afbouwwerkzaamheden zijn in 2019 echter later gestart. In vergelijking met de ruwbouwwerkzaamheden in 2019 zijn de afbouwwerkzaamheden in financiële zin groter. In de gehanteerde methodiek van begroten telt dit daardoor behoorlijk door op de jaarschijf. Doordat de afbouwwerkzaamheden in 2020 in volle vaart doorgaan, is er alleen sprake van een verschuiving tussen 2019 en 2020. Het verschil tussen realisatie en begroting heeft geen consequenties voor het financiële eindresultaat van het project.
Update GRIP project Amare | 1-1-2019 | 31-12-2019 | Verschil |
Uitvoeringsbudget | € 210,9 mln. | € 210,9 mln. | - |
Planrealisatie | 47,97% | 68,9% | 20,9% |
De voortgang van de gebiedsontwikkeling Spuikwartier is nader toegelicht in programma 13. Ook naast de jaarrekening wordt de raad geïnformeerd over voortgang van het project. Naast een eigenstandige projectrapportage over de stand van zaken van Amare (RIS 302527, RIS 303982) wordt ook halfjaarlijks een rapportage over de voortgang in het kader van GRIP op grote projecten verstrekt.
En verder...
Btw regime
De gemeente heeft een huurovereenkomst afgesloten met de Stichting DMC voor de huur van het Amare, waarbij er door DMC wordt geopteerd voor met btw belaste huur (21%). Hierdoor kan de inkoop btw van de stichtingskosten worden verrekend. DMC stelt het gebouw beschikbar tegen en vergoeding voor de door DMC te leveren dienstverlening aan de gebruikers. In deze dienstverlening is naast het gebruik van de zalen ook opgenomen zaken als schoonmaak, beveiliging, technische ondersteuning van het zaalgebruik.
Thans wordt gewerkt aan een actualisatie van de huur/gebruikersovereenkomsten gelet op zaken als het definitief bepalen van de verdeling van de m². Tevens is het afstemmingsproces met de belastingdienst voor het toegepaste btw regime inmiddels in gang gezet, zowel vanuit gemeente als vanuit de stichting DMC.