Investeringsproject Rotterdamsebaan
Algemeen | Financieel | ||||||||
Datum van gegevens | 31-12-2019 | Looptijd | 2013-2020 | ||||||
Projectnaam | Rotterdamsebaan | Uitvoeringsbudget | 624,9 mln. | ||||||
Projectkenmerk | Investeringsproject | Planrealisatie | 76,0 % | ||||||
Programma | 12. Mobiliteit | Saldo eindwaarde | n.v.t. | ||||||
Portefeuillehouder | B.A. Revis | Risicoprofiel | Laag* | ||||||
Samenvatting | 31-03-2019 | 31-12-2019 | |||||||
Maatschappelijke effecten | GROEN | GROEN | |||||||
Inhoudelijke kaders | GROEN | GROEN | |||||||
Investeringen | GROEN | GROEN | |||||||
Risico's en bandbreedte investering | GROEN | GROEN | |||||||
Proces en informatie | GROEN | GROEN | |||||||
Voortgang en planning | GROEN | ORANJE | |||||||
Groen = verloopt naar wens, beheersing door maatregelen | |||||||||
Oranje = risicovol, effect beheers maatregelen nog onzeker | |||||||||
Rood = risico’s doen zich voor, geen beheersmaatregelen mogelijk |
* Het infrastructuurproject Rotterdamsebaan rapporteert het risicoprofiel gebaseerd op de financiële haalbaarheid. Groter dan 60% is een Laag risico, tussen 60% en 50% is een Gemiddeld risico en onder de 50% is een Hoog risico.
Wijzigingen:
Financien: Het projectbudget is per 31 december 2019 afgenomen ten opzichte van de rapportagedatum 31 maart 2019. Op basis van de prognose uit de financiële risicoanalyse is het uitvoeringsbudget Rotterdamsebaan bij de begrotingsactualisatie 2019 neerwaarts bijgesteld.
Planning: in december is de raad geïnformeerd (RIS304205) dat openstelling van de Rotterdamsebaan op 1 juli 2020 voor CRB niet meer haalbaar is. De aanneemcombinatie verwacht dat zij hun werkzaamheden medio december 2020 afronden. Er is een concept revisie van de planning van CRB ontvangen. Nadere beheersmaatregelen worden voorbereidt en overeengekomen.
Omschrijving
De Rotterdamsebaan is de nieuwe verbindingsweg tussen het Rijkswegennet vanaf knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrale Zone (Binckhorst-Centrum-Scheveningen) van Den Haag. De bereikbaarheid van Den Haag staat onder druk. Met de komst van de Rotterdamsebaan worden de Utrechtsebaan en andere invalswegen in Den Haag, Rijswijk en Voorburg-West ontlast.
Het realiseren van de Rotterdamsebaan is een intensief, ingrijpend en complex proces. De gemeente Den Haag heeft in 2008 de trekkersrol van Stadsgewest Haaglanden overgenomen. De volgende partijen zijn naast de gemeente Den Haag betrokken:
- Gemeente Leidschendam-Voorburg;
- Gemeente Rijswijk;
- Metropoolregio Den Haag Rotterdam (voormalig Stadsgewest Haaglanden);
- Ministerie van Infrastructuur en Milieu (i.h.k.v. medefinancier);
- Rijkswaterstaat (i.h.k.v. wegbeheerder Rijkswegen).