Voortgang en planning
31-03-2019 | 31-12-2019 |
Groen | Oranje |
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanbesteding hoofdcontract t/m gunning |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uitwerken definitief ontwerp |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestellen/productie/levering tunnelsystemen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorbereidende werkzaamheden/bouw schacht/toerit Binckhorst | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boorproces 2 tunnelbuizen |
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorbereidende werkzaamheden/bouw schacht/toerit Vlietzone | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afbouw tunnels/inbouw tunneltechnische installaties | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verleggen Laan van Hoornwijck incl. trambaan | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanleg verdiepte tunnelbak Vlietzone - Ypenburg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Realisatie kruisingen A4/A13 - 2 rijbanen A4 - afrit 9 A4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afbouw verdiepte tunnelbak/kruisingen/installaties | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Testperiode t/m openstelling tunnel |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorbereiding en realisatie Bediencentrale Scheveningen (indicatief) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Contractuele mijlpaal | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Gunning hoofdcontract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Integraal Definitief Ontwerp gereed | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 1e doorbraak tunnelboormachine in ontvangstschacht | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 2e doorbraak tunnelboormachine in ontvangstschacht | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Ruwbouw Rotterdamsebaan gereed | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 'Factory Acceptance Test' besturings- en bewakingssysteem tunnel gereed | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Openstelling tunnel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Ingebruikname Bediencentrale Scheveningen (indicatief) |
Toelichting
In december is de raad geïnformeerd (RIS304205) dat openstelling van de Rotterdamsebaan op 1 juli 2020 voor CRB niet meer haalbaar is. De aanneemcombinatie verwacht dat zij hun werkzaamheden medio december 2020 afronden.
De achterstand in het werk betreft de werkzaamheden m.b.t. de verkeers- en tunneltechnische installaties ‘van slagboom tot slagboom’. Dit is het deel van de Rotterdamsebaan vanaf knooppunt Ypenburg tot en met de Victory Boogie Woogietunnel (beide tunnelbuizen).
Ondertussen werkt CRB verder aan de realisatie van de overige onderdelen van het project zodat die wel per 1 juli 2020 opgeleverd kunnen worden, zoals het Molenvlietpark en de maaiveldinrichtingen bij knooppunt Ypenburg, Laan van Hoornwijck, Vlietzoom en in de Binckhorst.
Na openstelling van de Rotterdamsebaan voor het verkeer is er nog een aantal activiteiten. Het betreffen de bouw van de bediencentrale op het Noordelijke havenhoofd, de kunstuitingen die zullen worden geplaatst in de Binckhorst en Vlietzoom en de tweede watertoevoer ten behoeve van de calamiteiten(water)berging in het Molenvlietpark.
Significante wijzigingen
De openstellingsdatum voor verkeer is doorgeschoven van 1 juli 2020 naar medio december 2020. Er is een concept revisie van de planning van CRB ontvangen. Nadere beheersmaatregelen worden voorbereidt en overeengekomen.