Beleidsverantwoording

Openbare orde en veiligheid

Wat hebben we gedaan?

Beleidsverantwoording op activiteit

In dit tekstvak komen links te staan die rechtstreeks naar de activiteit gaan.

 

(incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

Uitkomst 2019

Begroot

Resultaat

Activiteiten in 2019

Lasten

Baten

Saldo

saldo 2019

2019

Brandweer en rampenbestrijding

43.124

661

42.463

N

42.613

N

150

V

Bestrijding Onveiligheid

19.718

6.415

13.303

N

14.363

N

1.060

V

Strandveiligheid

914

0

914

N

914

N

0

-

Totaal

63.756

7.076

56.680

N

57.890

N

1.210

V

Bestrijding onveiligheid
Speerpunt 1: Versterking weerbaarheid van de stad: Radicalisering en terrorisme
De aanpak van radicalisering, polarisatie en extremisme bestaat uit een combinatie van preventieve, curatieve, repressieve en bestuurlijke maatregelen die soms door de gemeente en soms door één van haar partners, zoals het Rijk of het Openbaar Ministerie, worden genomen. Het is een ‘360 graden-aanpak’ die uit harde en zachte maatregelen bestaat.

In 2019 is in de persoonsgerichte aanpak (PGA) verder ingezet om mogelijke terugkeer van uitreizigers voor te bereiden. Zoals bekend, spant de regering zich niet actief in om in Irak of Syrië verblijvende uitreizigers en/of hun kinderen terug te halen. Desondanks is en blijft de mogelijkheid aanwezig dat uitreizigers erin slagen om terug te keren naar Nederland. Er is extra geïnvesteerd in het preventief signaleren van radicalisering door 400 professionals te trainen in het herkennen van (alle vormen van) extremisme. Zowel het bestaande netwerk als nieuwe partners zijn getraind. Hiermee wordt ook het netwerk verder uitgebreid. Tot slot is het aanbod van preventieve projecten verder uitgebreid.   

Cybercriminaliteit
Cybercriminaliteit is in feite een nieuwe vorm van high impact crime. Het verhogen van de digitale weerbaarheid van kwetsbare groepen is een taak voor de gemeente. Tijdens preventie-acties op scholen en bij bewonersbijeenkomsten gericht op het tegengaan van high impact crimes is tevens informatie gegeven over het voorkomen van cybercrime.  

Speerpunt 2: Huiselijk geweld
De Haagse aanpak van huiselijk geweld heeft een intensivering gekregen (RIS299066). Dit alles met de Regiovisie aanpak huiselijk geweld 2019-2022 (RIS303030) als overkoepelend kader.  In 2019 heeft de burgemeester 310 huisverboden opgelegd. In 2019 is het Doorbraakteam twee maal bijeen geweest. Aan de hand van besproken casuïstiek wordt een aantal aandachtspunten verder uitgewerkt. Zo zijn met Reclassering Nederland afspraken gemaakt om sommige uithuisgeplaatsten ook na het huisverbod tijdelijk te begeleiden bij het oppakken van hulpvragen. Ook wordt met Parnassia gewerkt aan afspraken, zodat het eenvoudiger wordt om, met het oog op hulpverlening binnen de huisverboden, informatie te delen. De gemeente neemt deel aan verschillende overleggen en pilots die er op gericht zijn om de samenwerking en integrale aanpak van huiselijk geweld, zoals verwoord in de Regiovisie aanpak huiselijk geweld 2019-2022, verder vorm te geven.

Speerpunt 3: de aanpak van ondermijning
De bestaande aanpak van ondermijning is in 2019 verder versterkt. De resultaten van deze versterkte aanpak worden beschreven bij spoor 3.

Speerpunt 4: Aanpak van overlast en onveiligheid door verward gedrag
Er is in 2019 een aantal initiatieven in het kader van de integrale aanpak personen met verward gedrag voortgezet en een aantal nieuwe initiatieven in aanvulling op deze aanpak ontplooid.
Mede in het kader van de komst van de nieuwe Wet verplichte ggz die op 1 januari 2020 is ingegaan, is er in 2019 in toenemende mate ingezet op de samenwerking tussen de domeinen zorg en veiligheid. Ook is, om een melding te kunnen doen in het kader van de Wet verplichte ggz het Meldpunt wet verplichte ggz Den Haag gestart. In Den Haag Zuid is, in reactie op een rapport van de politie, een pilot gestart waarin partijen vanuit de domeinen zorg en veiligheid zich met elkaar buigen over de groep die de meeste overlast veroorzaakt (top 21).

Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
Woninginbraak
De hotspotaanpak van woninginbraak verloopt informatie-gestuurd en gebiedsgericht. Stedelijk daalde het aantal woninginbraken in 2019 opnieuw. Het aantal pogingen tot inbraak nam af met 5% en het aantal voltooide woninginbraken met 1%. Er is met name stevig ingezet op de hardnekkige hotspots in het Centrum en de kleinere hotspots in de overige stadsdelen. Dit is gedaan door de gemeente in samenwerking met de politie en bewonersorganisaties, woningcorporaties, overheidsdiensten en andere partners. De gemeente heeft in samenwerking met woningcorporaties en huiseigenaren ongeveer 2.500 woningen voorzien van inbraakwerende maatregelen, zoals kerntrekbeveiliging en pensloten.

In de hotspot Oostbroek-Zuid loopt een pilot innovatieproject Slimme Deurbel, deels gesubsidieerd door het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Hierbij kunnen bewoners via hun telefoon zien wie er voor de deur staat. Er zijn 72 deurbellen geïnstalleerd. Bij diefstal of verdachte situaties kan het beeldmateriaal worden gedeeld met de politie. In 2020 wordt dit initiatief samen met het ministerie geëvalueerd. In de evaluatie wordt ook het privacyvraagstuk meegenomen.

Verder is op allerlei manieren voorlichting gegeven aan bewoners: bij wijkevenementen, huis-aan-huis, via een bakfiets bij scholen, met behulp van een ex-inbreker en via cartoons en filmpjes.

Overval en straatroof
In 2019 vonden 56 overvallen plaats, waarvan 18 op woningen, 16 op supermarkten, 8 op andere bedrijven en 14 in de transport-/bezorgsector. Alle slachtoffers kregen desgewenst een nazorgbezoek van de gemeente. Ook Slachtofferhulp speelde in de nazorg een actieve rol. De gemeente begeleidde de slachtoffers bij de keuze voor passende preventiemaatregelen en eventuele subsidies. Daarnaast vonden andere maatregelen plaats zoals gerichte politiesurveillance, het betrekken van bewoners bij preventie en het aanbrengen van fysieke maatregelen zoals magneetsluitingen voor winkeldeuren.

Persoonsgerichte aanpak
In 2019 is de gemeente doorgegaan met de aanpak van personen die overlast en/of onrust veroorzaken in de openbare ruimte. In samenwerking met het Veiligheidshuis zijn daarvoor 375 cases behandeld. De PGA districtsaanpak is verder doorontwikkeld. Daardoor kan de gemeente nog gerichter trajecten inkopen en uitzetten. Op die manier kunnen we ook gerichter op preventie inzetten.
Bureau nazorg heeft in 2019 een verbeterslag gemaakt in samenwerking met de Penitentiaire Inrichting (PI) Alphen. In de PI is met de betrokken partners en de gedetineerden gezamenlijk gekeken naar wat de gedetineerde nodig heeft om te kunnen terugkeren in de samenleving.

Spoor 2: Gebiedsgerichte aanpak
Haagse aanpak problematische jeugdgroepen
Ook in 2019 hebben we problematische (jeugd)groepen aangepakt die uit de halfjaarlijkse groepsscan naar voren kwamen. Deze groepsscan geeft inzicht in de aanwezigheid en zwaarte van de groepen. In 2019 hadden we 16 problematische jeugdgroepen; 2 met het label laag risico, 9 met het label midden risico en 5 groepen hebben het label hoog risico. In het Centrum, Escamp en Scheveningen lag afgelopen jaar het zwaartepunt; daar waren de zwaarste jeugdgroepen actief.
In 2019 zijn in het kader van de groepsaanpak voor 72 personen plannen van aanpak opgesteld. Halt is bij de groepsaanpak betrokken vanwege hun specifieke inzet en expertise. Twee groepen zijn zo succesvol aangepakt dat zij afgeschaald zijn. Dit is mede door de inzet en expertise van Jeugdbescherming West, Reclassering Nederland, het CJG, Sleutelen met Jongeren en het JIT bereikt. Het jongerenwerk, Streetsport en Alleen Jij Bepaalt hebben een belangrijke rol gespeeld om nieuwe aanwas te voorkomen.

Alcohol-, softdrugs- en bedeloverlast
Op basis van signalen van overlast worden indien nodig alcohol- en bedelverbodsgebieden ingesteld. Bij voorkeur wordt gebruik gemaakt van gebiedsverboden en de mogelijkheden die de APV biedt in plaats van generieke maatregelen in te stellen die iedereen in een bepaald gebied raken. In 2019 zijn in dit kader 33 individuele gebiedsverboden opgelegd. Op 31 december 2019 telde de stad 23 alcoholverbodsgebieden en 8 bedelverbodsgebieden. In 2020 worden de alcohol- en bedelverboden geëvalueerd.

Passende bestuurlijke maatregelen bij drugsgerelateerde incidenten en overlast
In 2019 zijn, op basis van artikel 13B Opiumwet, 35 panden gesloten, waarvan 33 woningen en 2 bedrijfspanden. In een aantal gevallen wordt een pand niet gesloten, maar is er wel een resultaat behaald naar aanleiding van een voorgenomen besluit tot sluiting (bijvoorbeeld door het beëindigen van de huurovereenkomst of doordat de woningcorporatie een gedragsaanwijzing geeft). In 2019 is de bevoegdheid om woningen te sluiten op grond van de Opiumwet verruimd met strafbare voorbereidingshandelingen. Op grond daarvan is in 2019 één smartshop gesloten.

Cameratoezicht
In Den Haag worden weloverwogen en goed gedoseerd vaste en verplaatsbare camera’s ingezet ter bestrijding van criminaliteit en overlast. Daarnaast worden technische en innovatieve ontwikkelingen op het terrein van flexibel en vast cameratoezicht gevolgd en benut, zonder concessies te doen aan de privacy. Het aantal vaste camera’s in Den Haag bedraagt momenteel 106. Dit aantal is zonder de 22 flexibele camera’s en de 31 camera’s rondom het Cars Jeans-stadion.

Integrale Handhavingsacties
De gebiedsgerichte integrale handhavingsacties zijn inmiddels een begrip in Den Haag. In 2019 hebben 13 integrale handhavingsacties plaatsgevonden. Nog niet alle opbrengsten daarvan zijn bij alle partners geïnventariseerd, maar de inzet heeft in ieder geval geleid tot de volgende resultaten:

  • HTM  heeft 348 bekeuringen uitgeschreven voor het niet bij zich hebben van een geldig vervoersbewijs;
  • Belastingzaken heeft € 79.178,- geïnd en 57 voertuigen in beslag genomen;
  • Rijksbelastingdienst heeft € 616.633,- geïnd en 46 voertuigen in beslag genomen (zij hebben deelgenomen aan 3 acties);
  • Parkeren heeft 195 bekeuringen geschreven;
  • De Haagse Pandbrigade heeft 117 woningcontroles uitgevoerd waarbij verschillende misstanden zijn geconstateerd;
  • Horeca heeft 63 controles uitgevoerd met uiteenlopende misstanden, zoals het niet op orde hebben van de vergunningen, het niet op orde hebben van de meter, het afnemen van illegale stroom en het niet aanwezig zijn van de eigenaar;
  • De Brandweer heeft zich met name gericht op preventie, zoals flyeren, brandadvies en de doorrijbaarheid van straten;
  • De Politie heeft 191 bekeuringen uitgeschreven, maar ook geld geïnd, onderzoeken naar witwassen opgestart, de informatie positie verstevigd,  jeugdproblematiek en andere zaken opgepakt.

Veilig uitgaan
In 2019 heeft het college zorggedragen voor een veilig uitgaansklimaat, waarbij overlast zoveel mogelijk is voorkomen. In 2019 werden 542 waarschuwingen uitgedeeld en 24 horecazaken werden gesloten. Het gaat om 8 zaken vanwege drugshandel, 5 vanwege ernstig geweld, 5 vanwege illegaal gokken, 4 vanwege illegale exploitatie, 1 vanwege een vuurwapen en 1 vanwege overtreding van de sluitingstijden.

Versterken burgerparticipatie
Doelstelling is dat 35.000 Hagenaars deelnemen aan Burgernet. Eind 2019 deden inmiddels 33.536 mensen mee. Burgernet speelt in ongeveer 10% van de opgeloste zaken een rol. Een exact percentage is niet te geven, omdat bij meldingen via kanalen als 112, 0900-8844 of Meld Misdaad Anoniem niet wordt vastgelegd of er een verband is met een Burgernetactie.

In het onderzoeksproject Burger Alert Real Time! (BART!), dat kijkt of het mogelijk is digitale buurtgroepen te verbinden met de meldkamer van de politie en het Klant Contact Centrum van de gemeente, hebben in 2019 twee grote praktijkproven plaatsgevonden, waarvan één met de inzet van bewoners. De eindresultaten van BART! worden in 2020 gepresenteerd.

Spoor 3: Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit
De aanpak van ondermijning
In Den Haag is een fors aantal criminele netwerken actief in voornamelijk drugs- en mensenhandel. Het verdiende geld wordt witgewassen via investeringen in vastgoed en horeca in de stad. Zo verwerven criminele organisaties een machtspositie en dringen zij door tot de bovenwereld. Sommige criminelen gaan zelfs zo ver dat zij op grote schaal frauderen met geld dat bestemd is voor de zorg van de kwetsbare inwoners. Dit komt naar voren in het Haags ondermijningsbeeld dat in 2019 is opgesteld (RIS304166).
De aanpak van ondermijning omvatte in 2019 een combinatie van een themagerichte benadering (hennepteelt, drugs, mensenhandel, witwassen en vastgoedfraude), een subjectgerichte benadering (cruciale spelers in criminele netwerken en dadergroepen) en een objectgerichte benadering (hotspots, vrijplaatsen). In 2019 zijn 17 cases van ondermijning integraal aangepakt. Het ging daarbij onder andere om witwassen, illegaal gokken, investeringen in vastgoed en het stoppen van illegale huisvesting van een Outlaw Motorcycle Gang. Het college heeft een vergunningplicht voor shishalounges en vechtsportgala’s ingevoerd (respectievelijk RIS302181 en RIS303943)). Eind 2019 heeft het college een voorstel naar de raad gestuurd, dat de burgemeester de bevoegdheid geeft om gebieden en/of branches die gevoelig zijn voor ondermijnende criminaliteit aan te wijzen voor een vergunningplicht (RIS303942). Hiermee zijn extra barrières gecreëerd om malafide ondernemers te weren.

City Deal Zicht op Ondermijning
De samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek, een toenemend aantal andere gemeenten en de Ministeries van BZK en JenV in de City Deal Zicht op Ondermijning is in 2019 verder voortgezet. Dat heeft onder meer geleid tot de publicatie van een openbaar dashboard om inzicht te krijgen in trends en patronen van ondermijning (RIS304232).

Bibob
In 2019 zijn 1.165 horeca- en seksvergunningen getoetst (zowel nieuwe aanvragen als wijzigingen). Voor twaalf gevallen is een Bibob-advies aangevraagd aan het Landelijk Bureau Bibob (LBB). In tien gevallen heeft de gemeente (zonder het LBB) zelfstandig de Wet Bibob toegepast. De toetsen leidden tot elf weigeringen of intrekkingen van vergunningen. Daarnaast zijn vier vergunningaanvragen tijdens de Bibob-toets ingetrokken door de aanvrager zelf en zijn twee vergunningaanvragen buiten verdere behandeling gelaten, omdat men geen afdoende antwoord kon geven op vragen over de wijze van financiering. Tien vergunningen zijn onder voorwaarden verleend; deze voorwaarden zagen toe op het tegengaan van schijnbeheer of het herfinancieren van een horeca-inrichting.

Heling
Ook in 2019 was aandacht voor het voorkomen van heling als het sluitstuk van de aanpak van high impact crimes. De gemeente, politie en het Openbaar Ministerie gaan deze vorm van ondermijning tegen door het verstoren van de afzetmarkt voor gestolen waar, door de opsporing van gestolen goederen eenvoudiger te maken en door het vergroten van de pakkans van dieven en helers.

In 2019 hebben handhaving en politie in een pilot steekproefsgewijs 140 controles uitgevoerd volgens het vastgestelde gemeentelijk handhavingsarrangement (RIS292905, gewijzigd bij RIS298570) in tweedehandszaken, fietsenwinkels en elektronicazaken. Dat heeft geleid tot 11 waarschuwingen en één voornemen tot sluiting.

Haags Economisch Interventie Team(HEIT)
De HEIT-partners werken samen bij de aanpak van misstanden in prostitutie en bij malafide bedrijvigheid. HEIT doet dit door middel van bestuurlijke integrale controles. In het HEIT werken gemeenten, politie, Belastingdienst, Douane, UWV en Inspectie SZW samen. Daarnaast sluiten partners die een rol spelen bij bestuurlijke controles op afroep aan.  In totaal heeft het HEIT 695 bestuurlijke controles uitgevoerd in de gemeente Den Haag.

Het HEIT-onderdeel Malafide Bedrijvigheid voerde in 2019 356 bestuurlijke (her)controles uit bij malafide bedrijven in Den Haag op basis van signalen van misstanden van HEIT-partners of bewoners en ondernemers uit de stad. Het HEIT controleerde vooral bij shishalounges, cafés, restaurants, supermarkten en garages. Bij het constateren van misstanden werd een hercontrole uitgevoerd. Dit is een doorlopend, informatiegestuurd proces, waarbij rekening wordt gehouden met de in het vastgestelde handhavingsbeleid (RIS288641) gestelde termijnen.

Het HEIT-onderdeel Prostitutie heeft 339 controles uitgevoerd in Den Haag, waarvan 280 controles in de vergunde branche en 59 controles in de niet-vergunde branche: thuisprostitutie, escort en massagesalons. Dagelijks waren de toezichthouders aanwezig in de vergunde prostitutiestraten om met sekswerkers en exploitanten te praten, om signalen van misstanden op te vangen of om opvolging te geven aan meldingen en het controleren van de vergunningen.

Mensenhandel en prostitutie
In 2019 beschikten alle 45 exploitanten over een bij de vergunningverlening goedgekeurd bedrijfsplan. Alle seksinrichtingen zijn in 2019 minimaal 6 keer gecontroleerd en alle vergunningaanvragen waarvan de vier-jarentermijn was verstreken, zijn mede getoetst op grond van de Wet Bibob.

Kerntaken Openbare orde en veiligheid
Coffeeshops
In juni 2019 heeft de raad een motie aangenomen om de handhaving van het J-criterium (jeugd) nader te bezien. In de afdoening is toegezegd dat bij de constatering van verkoop aan jongeren, extra kritisch zal worden gekeken naar alle feiten en omstandigheden alvorens tot sluiting over te gaan (RIS302899). Dit heeft in 2 zaken geleid tot het afzien van een maatregel, gelet op de geringe verwijtbaarheid van de ondernemer en de inmiddels genomen maatregelen om herhaling te voorkomen.

Evenementen
In 2019 vonden 13 grote evenementen plaats.  Voorbeelden hiervan zijn het concert van Pink op het Malieveld, Veteranendag,  Sail op Scheveningen en het Bevrijdingsfestival. Verder vonden er bijna 800 kleine evenementen plaats, waarvan 64% eenvoudig als melding kon worden afgehandeld. Voor evenementen wordt de Leidraad evenementenvergunning (RIS299391) gevolgd. Er hebben zich geen in het oog springende veiligheidsincidenten voorgedaan tijdens evenementen. Wel kon een aantal evenementen, zoals de CPC-loop en het Vuurwerkfestival, geen doorgang vinden.

Demonstraties
Het aantal demonstraties is in 2019 toegenomen van 1.500 naar ongeveer 1.650. Daarbij waren enkele zeer grote, in het oog springende demonstraties (boeren, bouwers en klimaatactivisten), die hebben geleid tot veel overlast voor anderen en soms tot onwenselijke situaties. Er zijn slechts beperkingen aan demonstraties opgelegd, als dit gelet op de belangen van derden noodzakelijk was. Er zijn geen demonstraties verboden.

Jaarwisseling
De vonkenregen van het vreugdevuur op Scheveningen overschaduwde de viering van de jaarwisseling 2018/2019 in Den Haag. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft naar het incident onafhankelijk onderzoek naar gedaan. De evaluatie jaarwisseling 2018-2019
is aan de raad gestuurd (RIS302809) evenals het onderzoeksrapport van de OVV (RIS298551 en Onderzoeksrapport).
Dit leidde er toe dat de voorbereiding van de jaarwisseling 2019-2020 intensiever was dan voorheen.
Net als in voorgaande jaren waren honderden vrijwilligers onder begeleiding van de politie en gemeente actief, bijvoorbeeld door activiteiten te organiseren voor jong en oud, door in de voorfase en oudejaarsnacht een oogje in het zeil te houden en op nieuwjaarsdag te helpen met het opruimen van de rommel.

Bureau Halt gaf voorlichting op de basisscholen en deelde 10.000 (kinder-) vuurwerkbrillen uit. Opnieuw waren er 23 vuurwerkvrije zones rondom ziekenhuizen, kinderboerderijen en dierenopvangcentra. Ook dit jaar waren er bewonersinitiatieven voor een vrijwillig vuurwerkvrije buurt. Bewoners maakten zelf afspraken met elkaar over het afsteken van vuurwerk in hun straat, buurt of rondom een speeltuin, waarbij noch de gemeente noch de politie handhavend optraden. Wel stelde de gemeente borden beschikbaar om het gebied af te kunnen bakenen. Hier hebben bewoners in 63 gebieden in de hele stad gebruik van gemaakt. Nieuw dit jaar was de Schoonste Straat Verkiezing in de gehele stad. In totaal deden 36 initiatieven mee. Elk stadsdeel koos de Schoonste Straat uit en die straat ontvangt €2.500 voor een buurtfeest. Op de Hofvijver vond opnieuw het nationaal aftelmoment plaats, inclusief een vuurwerkshow.

De stadsdelen hebben fors geïnvesteerd op het zo schoon mogelijk opleveren van de openbare ruimte. Er werd dit jaar eerder en extra materieel ingezet om grote hoeveelheden brandbaar materiaal van straat te verwijderen. Aanwezige autowrakken werden geïnventariseerd en tijdig verwijderd. Bouw- en sloopterreinen werden goed afgesloten en gecontroleerd.

Nadat bekend werd dat er afgelopen jaar geen vreugdevuren zouden plaatsvinden, braken er ongeregeldheden uit op Scheveningen en in andere plekken van de stad. In verband hiermee zijn er aanvullende maatregelen genomen. Zo is de sloop van de Pniëlkerk versneld, zijn er extra activiteiten georganiseerd op Scheveningen, zijn raddraaiers in beeld gebracht en kregen zij een gedragsaanwijzing of waarschuwingsbrief. Ook alle palletleveranciers zijn preventief aangeschreven.

Voetbal
Als belangrijkste ambities voor 2019 golden het voortzetten van de samenwerking met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag en het stabiliseren van de politie-inzet tijdens wedstrijden op maximaal 10.000 uur per jaar. Beide ambities zijn gerealiseerd. De samenwerking met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag was hecht, onder meer door het voeren van regelmatig overleg. De mate van de politie-inzet is stabiel.

Brandweer en rampenbestrijding

Brandweerzaken
De brandweerzorg heeft in het kader van het uitvoeren van het meerjarenbeleidsplan ‘Koersen op 2020’ extra aandacht gegeven aan het thema ‘duurzame inzetbaarheid’ van het operationeel personeel. Projecten met raakvlakken op dit thema zijn onder andere het project ‘functiedifferentiatie’ en het project ‘andere roostervormen’.

De toenemende verdichting van stedelijk gebied en de daarbij horende toename van hoogbouw is een belangrijk toekomstig thema binnen de brandweerzorg. Het tweede belangrijke thema is de energietransitie. De toename van alternatieve energievormen is aanzienlijk. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat anders moet worden gekeken naar zowel risicobeheersing als naar de huidige brandbestrijding. Het project ‘terrorisme gevolgbestrijding’ is afgerond, waarmee terrorisme gevolgbestrijding geborgd is binnen de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH).

Het is met de steeds krapper wordende arbeidsmarkt lastig om vacatures in te vullen. Het aantrekken van operationeel personeel wordt moeilijker, maar in oktober 2019 is weer een opleiding met 15 aspirant-brandwachten gestart om de operationele inzetbaarheid te borgen.

Strandveiligheid
De gemeente neemt jaarlijks maatregelen om de strand- en zwemveiligheid te bevorderen. Elk jaar wordt de raad geïnformeerd over de strand- en zwemveiligheid (RIS302800). De VRH heeft in 2019 een begin gemaakt met de doorontwikkeling van de strandveiligheid de komende jaren. In 2019 zijn de plannen voor twee vaste - “jaarrond” - multidisciplinaire hulpposten op de stranden van Kijkduin en Scheveningen architectonisch en bouwkundig uitgewerkt en deze worden planologisch samen met de eventuele andere beperkte uitbreiding van jaarrond paviljoens getoetst en verwerkt in het aankomende bestemmingsplan strand.

Crisisorganisatie gemeente Den Haag
Vanuit de nieuwe regionale visie bevolkingszorg wordt een vertaling gemaakt naar de (crisis-) organisatie van de gemeente Den Haag. Daar is de eerste aanzet voor gemaakt. In 2019 is een conceptplan nafase opgesteld. In 2019 is ook een informatiekaart terrorismegevolgbestrijding gemaakt en een concept handreiking cybergevolgbestrijding. Verder zijn in 2019 weer diverse trainingen georganiseerd om de kwaliteit van alle personen in de crisisorganisatie blijvend te waarborgen.