Beleidsverantwoording

Onderwijs

Wat is beoogd en wat is behaald?

Beleidsverantwoording op hoofdlijnen

Belangrijkste resultaten in 2019
In het najaar van 2018 is het eerste HEA jaarplan 2018/2019 (RIS300138) door de gemeenteraad vastgesteld. In het kort zijn de volgende resultaten behaald:

Meer kansengelijkheid in het Haagse onderwijs
Doelstelling was dat er minimaal 2 scholen zouden starten in 2019; er zijn 6 scholen gestart met een maatwerkaanpak, met studiebegeleiding of met student-coaches uit het hbo. Daarnaast bieden 5 bibliotheken huiswerkfaciliteiten. De locaties voor voor- en vroegschoolse educatie zijn gestart met de invoering van een 16-urig aanbod. De nieuwe aanmeldprocedure voor het primair onderwijs is verbeterd door het inrichten van een ouderservicedesk. In Den Haag zijn nog geen pilots tienerscholen gestart, wel is onderzoek gedaan naar de schooladvisering en doorstroom van kinderen in Den Haag.

Voldoende, bekwame en innoverende onderwijsprofessionals
Er zijn meerdere stedelijke netwerken actief op het terrein van urban education en onderwijsinnovaties. Inmiddels is er een vierde opleidingsschool gestart, lopen er tal van activiteiten vanuit De Rode Loper en Klassewerk om leraren te werven en wordt er gewerkt met een arbeidsmarktstrategie.

Leren samenleven op school
In 2019 zijn bijeenkomsten geweest met schoolbesturen over digitalisering en gelijke onderwijskansen. Ook zijn 16 nieuwe aanvragen voor conciërges gedaan door gebruik te maken met de Subsidieregeling STiP-banen Den Haag 2017. Er zijn nog geen aanvragen gedaan voor initiatieven rond burgerschapslessen.

Onderwijs dat bijdraagt aan de economie van de stad
Er is een aantal projecten vanuit het Regionale Investeringsfonds gestart om vernieuwingen in het beroepsonderwijs te stimuleren. Via volwasseneducatie zijn verschillende programma’s ingezet voor taalontwikkeling. Via het Central Innovation District (CID) zijn Innovatie Challenges gerealiseerd en afspraken gemaakt met de Technische Universiteit Delft, de Universiteit Leiden en instellingen voor hoger onderwijs.

Een brede leer- en ontwikkelomgeving
Er wordt gewerkt aan de monitorrapportage over en doorontwikkeling van integrale kindcentra’s (IKC). De peuter- en kinderopvang is uitgebreid en verbeterd. Verder zijn in 2019 de gevolgen van de harmonisatie geëvalueerd (RIS297468).

Voor iedere leerling een passende plek
Met de samenwerkingsverbanden over passend onderwijs zijn afspraken gemaakt over een routeboek en onderwijsjeugdhulp-arrangementen om langdurig thuiszitten te voorkomen en terug te dringen. De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs hebben een overzicht van bestaande onderwijsvoorzieningen, maar er zijn geen concrete plannen voor extra voorzieningen voor hoogbegaafden. Voor kwetsbare jongeren zijn er Servicepunten Arbeid (SPA) en leerwerkmakelaars gefaciliteerd. Er zijn voldoende groepen voor nieuwkomers (kinderen die korter dan een jaar in Nederland wonen en geen Nederlands spreken) zodat er ook lopende het schooljaar altijd een geschikte school gevonden kan worden.

Voldoende en toekomstbestendige gebouwen
Het stedelijk Integraal huisvestingplan is samen met 31 schoolbesturen opgesteld (RIS301793). In 2019 zijn 2 nieuwe schoolgebouwen opgeleverd. De eerste aanvragen voor cofinanciering van energiebesparende maatregelen en groen blauwe schoolpleinen (RIS301036) zijn ingediend.

Prestatie-indicator

Nulmeting

Realisatie 2019

Begroting 2019

Percentage herplaatste nieuwe VSV-ers t.o.v. het totaal aantal nieuwe VSV-ers (Voortijdig schoolverlaten)

52%

gegevens niet beschikbaar 

53%

Aantal PO scholen met VVTO-aanbod (vroeg vreemde taal onderwijs)

22

gegevens niet beschikbaar

22

Voortijdige schoolverlaters
Er zijn geen cijfers bekend over het percentage herplaatste voortijdige schoolverlaters in het schooljaar 2018-2019. DUO heeft van maart 2019 tot en met oktober 2019 onjuiste maandrapportages geleverd. In november 2019 was wel de juiste stand over 2018-2019 per 1 oktober bekend. Echter, omdat er geen gecorrigeerde maandrapportages achteraf beschikbaar waren, kunnen er geen herinschrijvingen worden geteld. Voor het schooljaar 2017-2018 ging het nog om 63%; er is geen aanleiding om te denken dat het nu veel meer of minder is geworden.

Effectindicator

Nulmeting

Realisatie 2019

Begroting 2019

% doelgroepkinderen VVE dat deelneemt aan VVE

n.v.t.

59%

n.v.t.

Voor- en vroegschoolse educatie
Doordat de achterstandsscore op scholen met ingang van het schooljaar 2019-2020 op een andere manier wordt berekend, is er geen historisch vergelijk mogelijk. In bovenstaande tabel is daarom geen nulmeting en begroting 2019 opgenomen. Op basis van de nieuwe definitie van de achterstandsscore (doelgroeppeuters in plaats van doelgroepkinderen), zou de nulmeting in 2016 41% zijn geweest.

Beleidsindicatoren (Rijk)

Eenheid

Actuele peildatum 2019

Absoluut verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen                                

0,5

Relatief verzuim                                                                 

Aantal per 1.000 leerlingen                                

34,9

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (VSV-ers)

% deelnemers aan het VO en MBO onderwijs

3,3

Verzuim
Het absoluut verzuim is in 2019 op een andere manier berekend. Kort gezegd tellen jongeren naar wie een adresonderzoek loopt niet meer mee als thuiszitter, omdat niet bekend is of zij in Den Haag wonen. Daarom is het absoluut verzuim lager dan in 2018 (realisatie programmarekening 2018: 1,1).

Voortijdig schoolverlaters
Het aantal voortijdig schoolverlaters is de afgelopen 10 jaar flink gedaald: van 2.200 in schooljaar 2005-2006 naar 957 in schooljaar 2015-2016. In het schooljaar 2018-2019 is een stijging te zien: 1.210 voortijdig schoolverlaters. Dit is gebaseerd op een voorlopig cijfer van DUO. In 2020 komt het definitieve cijfer.

Landelijk is het percentage voortijdig schooluitvallers gestegen van 1,8% in schooljaar 2016-2017 naar 1,9% in schooljaar 2017-2018. In Den Haag is er sprake van een stijging van 2,9% in schooljaar 2016-2017 naar 3,1% in schooljaar 2017-2018. Het voorlopige cijfer voor schooljaar 2018-2019 is in Den Haag 3,3%.

Landelijk bestaat het beeld dat deze stijging het resultaat is van de aantrekkende arbeidsmarkt. Voor jongeren van 18 jaar en ouder is het een stuk eenvoudiger geworden om van school te gaan en werk te vinden. Een paar jaar geleden lag dat aanzienlijk anders. Met de aanpak van jeugdwerkloosheid werden jongeren juist naar school teruggeleid, omdat de arbeidsmarkt hen niets te bieden had. Daarnaast wordt de toenemende multiproblematiek onder jongeren genoemd en een toenemend aantal verkeerde studiekeuzes. Deze redenen worden ook herkend voor de Haagse stijging van het aantal voortijdige schoolverlaters.