Wat is beoogd en wat is behaald?
Beleidsverantwoording op hoofdlijnen
Belangrijkste resultaten in 2019:
- Er is gewerkt aan 4 sterfietsroutes, diverse ontbrekende schakels in het stedelijke fietsnetwerk zijn gedicht.
- De eerste 2 trajectdelen van de Noordwestelijke hoofdroute en de eerste fase van de Erasmusweg zijn opgeleverd.
- De voorontwerpen van het Soestdijkseplein, de Jan van Beersstraat en het kruispunt Het Kleine Loo-Hofzichtlaan zijn vastgesteld.
- In het kader van de verkeersveiligheid zijn 14 schoolomgevingen aangepast, 5 kleine verkeersknelpunten zijn opgelost, twee 30 km-zones zijn ingericht en er zijn verkeersmaatregelen genomen op de blackspot Hengelolaan-Maartensdijklaan.
- Er zijn 372 fietsparkeerplaatsen gecreëerd in stallingen, trommels, carrousels en op straat (fietsnietjes).
- Zijn er 157 extra parkeerplekken voor auto’s bijgekomen.
- Het VO verkeersmaatregelen Schilderswijk- Stationsbuurt (RIS303201) is vastgesteld door de raad.
- De uitgangspunten voor uitwerking van Schaalsprong OV (RIS303479) zijn vastgesteld.
- Er zijn nadere afspraken gemaakt met het Rijk en de regio in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) (RIS303993).
- Er zijn verschillende pilots en experimenten uitgevoerd in het kader van de mobiliteitstransitie in de stad: de zelfrijdende Haga Shuttle, fietsvlonders, de pilot met Mobility as a Service (MaaS), de pilot met de elektrische deelbakfiets en het concept schoolstraat.
- Het voorontwerp van Lijn 1 tracé Gevers Deynootweg (RIS304031) is eind 2019 door het college vastgesteld.
- De voorontwerpen van tramlijn 1 tracé Badhuiskade/Jurriaan Kokstraat en tramlijn 1 tracé Alexanderstraat/Parkstraat hebben in 2019 de inspraakprocedure doorlopen.
- De hoofdlijnenbrief Mobiliteitstransitie (RIS302361) is vastgesteld, het participatietraject is grotendeels afgerond.
- De fietsstrategie ‘Ruim baan voor de fiets’ (RIS302960) is vastgesteld en er is gestart met het opstellen van een nieuw meerjarenprogramma Fiets.
Indicatoren en toelichting op indicatoren
Prestatie-indicatoren | Nulmeting 2015 | Realisatie 2019 | Begroting 2019 |
Aantal km fietspad binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1 | 349 | 360 | 364 |
Aantal km fietsstrook binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1 | 63,1 | 61 | 53,1 |
Aantal fietsparkeerplekken in Centrum, Scheveningen, stations en enkele RR-halten | 16.000 | 24.795 | 27.175 |
Aantal gerealiseerde fietsparkeerplekken | 120 | 2.500 | |
Het aantal kilometers waar de positie van de fiets substantieel verbeterd is | nnb | nnb | |
Jaarlijkse fietsindex (hoe vaak wordt de fiets gebruikt) | 123 | nnb | 128 |
Aantal gerealiseerd fietsparkeerplekken (in stallingen)
Het aantal fietsparkeerplekken in stallingen is in 2019 wel toegenomen, maar minder hard dan was begroot. Dit is het gevolg van de vertraagde oplevering van de stalling bij station Hollands Spoor. In 2019 is de fietsenstalling aan de Denneweg opgeleverd.
Het aantal kilometers fietspad en fietsstrook
In 2019 is een aantal fietsprojecten uitgevoerd, waardoor het aantal kilometers fietspad binnen de bebouwde kom van Den Haag is toegenomen. Een deel van de begrote projecten was eind 2019 nog niet gerealiseerd, daar wordt in 2020 verder aan gewerkt.
Jaarlijkse fietsindex
De fietsindex is een indicator om, op basis van telgegevens, het fietsgebruik in Den Haag te monitoren. Voor 2019 is de score van deze indicator nog niet vastgesteld.
Toelichting indicatoren
Het percentage aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag met de fiets is significant meer gestegen ten opzichte van de begroting. Deze stijging lijkt met name het gevolg van een gewijzigde meetmethode. Het CBS voert het onderzoek naar verplaatsingsgedrag uit en heeft per 2019 een nieuwe onderzoeksmethode (ODiN in plaats van OViN). Tegelijkertijd (en met dezelfde waarschijnlijke oorzaak) is het aandeel lopen afgenomen.
Effect indicatoren | Peildatum/ -periode nulmeting | Nulmeting | Realisatie 2019 | Begroting 2019 |
Aantal van de 15 toplocaties die in de Haagse Nota Mobliliteit (HNM) zijn benoemd die binnen de reistijdnorm bereikbaar zijn vanaf de twee dichtstbijzijnde (intercity)stations | 2013 | 9 | 9 | 9 |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van auto | 2013 | 36% | 31% | 32% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van openbaar vervoer | 2013 | 14% | 18% | 17,2% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van fiets | 2013 | 18% | 25% | 19% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van lopen | 2013 | 31% | 27% | 31,7% |
Het aantal buurten met een parkeerdruk van meer dan 90% | 2014 | 21 | 11 | 12 |
Toelichting indicatoren
Het percentage aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van de fiets is significant meer gestegen ten opzichte van de begroting. Deze stijging is met name het gevolg van een gewijzigde meetmethode.