Beleidsverantwoording

Mobiliteit

Wat hebben we gedaan?

Beleidsverantwoording per activiteit

In dit tekstvak komen links te staan die rechtstreeks naar de activiteit gaan.

(incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

Uitkomst 2019

Begroot

Resultaat

Activiteiten in 2019

Lasten

Baten

Saldo

saldo 2019

2019

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

2.771

39

2.732

N

3.605

N

873

V

Inrichting verkeer

32.572

3.614

28.958

N

43.497

N

14.539

V

Parkeren

21.912

4.048

17.864

N

16.012

N

1.851

N

Parkeerbelasting (opbrengsten)

0

67.054

67.054

V

69.923

V

2.869

N

Parkeerbelasting (perceptielasten)

1.938

2.434

496

V

520

N

1.016

V

Parkeerbelasting (handhaving)

3.030

0

3.030

N

5.477

N

2.447

V

Vennootschapsbelasting

100

0

100

N

0

-

100

N

Totaal

62.323

77.188

14.866

V

811

V

14.055

V

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

Schaalsprong OV
In 2019 zijn de uitgangspunten voor uitwerking van Schaalsprong OV (RIS303479) vastgesteld. In het kader van de korte termijn aanpak van MoVe heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) meer middelen uitgetrokken voor aanpassing van het samenloopdeel van RandstadRail en de E-lijn ten behoeve van meer betrouwbaarheid en capaciteit.

In het BO Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) (RIS303993) is de adaptieve ontwikkel strategie voor de ontwikkeling van het regionale OV vastgesteld. Hiermee is de basis gelegd voor een in 2020 uit te voeren preverkenning van deze strategie en verstedelijking. In deze preverkenning zijn de 3 corridors, die samen de Schaalsprong OV vormen (Koningscorridor, Leyenburg corridor en de Oude Lijn), expliciet benoemd. Voor de Oude Lijn doen het ministrerie en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag een pre-verkenning voor de doorontwikkeling van de spoorlijn Leiden-Dordrecht naar een S-Bahnmodel: hoogfrequente treinen die op meer stations halteren. Ook werken ze samen verder aan de Koningscorridor en de Leyenburgcorridor.

Als eerste stap naar de realisatie van de Koningscorridor zijn 3 voorkeursalternatieven vastgesteld (MIRT RIS303993).Deze alternatieven worden in 2020 verder uitgewerkt. November 2020 wordt een voorkeursbeslissing genomen in het BO MIRT.

Netwerk RandstadRail/Tram2024
In 2019 is verder gewerkt aan het proces dat moet leiden tot de voorontwerpen om de resterende delen van de tramlijnen 1, 6, 12 en 16 geschikt te maken voor lagevloertrams en toegankelijk te maken voor mensen met een fysieke beperking. Dit wordt Netwerk Randstad Rail fase 2/Tram 2024 genoemd.

Het voorontwerp van Lijn 1 tracé Gevers Deynootweg (RIS304031) is naar aanleiding van vele inspraakreacties aangepast (behoud meer parkeerplaatsen) en eind 2019 door het college vastgesteld. De voorontwerpen van tramlijn 1 tracé Badhuiskade/Jurriaan Kokstraat en tramlijn 1 tracé Alexanderstraat/Parkstraat hebben in 2019 de inspraakprocedure doorlopen en worden, tegelijkertijd met tracé Gevers Deynootweg, begin 2020 aan de raad voorgelegd. In 2019 is gestart met de plannen voor de delen van tramlijn 16 Statenkwartier en Zoutmanstraat en is het tracédeel Moerwijk opgestart.

No-regret pakket CID Binckhorst
In de eerste helft van 2019 is samen met de stakeholders gewerkt aan de nadere uitwerking van de no-regret maatregelen. Dit heeft geleid tot een realisatieplan no-regret pakket CID Binckhorst (RIS303062), die in de programmaraad MoVe formeel is vastgesteld. Er zijn aanvullende afspraken gemaakt over de wijze waarop de partijen samenwerken om besluiten te nemen ter voorbereiding, uitvoering en financiering van de maatregelen uit het realisatieplan. Deze afspraken staan beschreven in de bestuursovereenkomst no-regret pakket CID Binckhorst. Alle bestuurders hebben hierop hun handtekening gezet. Afspraak is dat de gemeente Den Haag een uitvoeringsorganisatie opzet.

Conducteurs op de tram
HTM heeft ook in 2019 extra conducteurs op de tram ingezet, mede op verzoek van de gemeente. Dit bevordert de veiligheid in het openbaar vervoer. Het voorkomt zwart rijden, gaat vandalisme tegen en vergroot het veiligheidsgevoel van de reizigers. In 2019 is hiervoor € 2,0 mln. besteed.

Inrichting verkeer

Mobiliteitstransitie

De hoofdlijnenbrief Mobiliteitstransitie (RIS302361) is vastgesteld, het participatietraject is grotendeels afgerond.

In 2019 was er in het kader van mobiliteitstransitie aandacht voor: deelmobiliteit, elektrische deelbakfietsen, mobiliteitshubs, zelfrijdende shuttlebus Haga Ziekenhuis, fietsvlonders, Smart Mobility stimuleringsprogramma en MaaS. Verder heeft het college de nota Regulering deelmobiliteit fiets Den Haag (RIS304140) vastgesteld. Doel: de stad voor de toekomst beter leefbaar, bereikbaar en verkeersveilig te maken.

Rotterdamsebaan

In 2019 is de tunnel met toeritten en aansluitingen op de bestaande infrastructuur afgebouwd. De tunnelinstallaties worden ontworpen en ingebouwd. In 2020 worden de installaties verder afgemaakt en getest. Zoals gemeld in de voortgang en planning Rotterdamsebaan (RIS304205) gaat in december 2020 de Rotterdamsebaan open voor het verkeer. In 2019 is in totaal € 64,4 mln. geïnvesteerd. In de bijlage GRIP op grote projecten is de voortgang van dit project meer uitgebreid toegelicht.

Netwerk RandstadRail/Lijn 1
Het trajectdeel Scheveningseweg Lijn 1 is maart 2019 opgeleverd en in gebruik genomen. Ter afronding van Netwerk Randstad Rail fase 1 hebben in 2019 restwerkzaamheden plaatsgevonden: Het gaat om de herinrichting van het Kerkplein, Stationsplein Hollands Spoor. In 2019 is hierin € 7,4 mln. geïnvesteerd.

Busplatform Den Haag CS

In november 2019 was de overkapping klaar en zijn de instapperrons en de wachtruimte in de Openbaar Vervoer Terminal (RIS285566) in gebruik genomen. Reizigers met het openbaar vervoer kunnen nu efficiënt en comfortabel overstappen. De wachtruimte voor chauffeurs wordt begin 2020 opgeleverd. In 2019 is € 9,5 mln. geïnvesteerd.

Straten, wegen en lanen
In 2019 zijn delen van het uitvoeringsprogramma I van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (RIS296333) uitgevoerd:

  • Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 1 (Machiel Vrijenhoeklaan-Sportlaan) is in april weer opengesteld voor het verkeer;
  • Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 2 (Segbroeklaan) is in het vierde kwartaal opgeleverd;
  • Erasmusweg deel 1 is eind december afgerond en weer opengesteld voor het verkeer.

Daarnaast zijn de volgende projecten voorbereid:

  • Verbetering van de Zuidelijke Randweg inclusief een variantenstudie voor een ongelijkvloerse kruising Erasmusweg-Lozerlaan.
  • Erasmusweg deel 2.
  • De noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 3 (RIS304099).
  • Kruispunt Soestdijkseplein, het voorontwerp (RIS303913) is vastgesteld.
  • Kruispunt Westduinweg-Schokkerweg (herinrichting tot rotonde), uitvoering start begin 2020.
  • Kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein
  • Het voorontwerp Jan van Beersstraat (RIS303946) is vastgesteld.
  • Het voorontwerp Kruispunt Het Kleine Loo-Hofzichtlaan (RIS303635) is vastgesteld.
  • Kruispunt Duinstraat-Scheveningseweg (herinrichting tot rotonde): Zie Netwerk RandstadRail.

Voor het uitvoeringsprogramma is in 2019 is € 9,9 mln. besteed.

Verkeersveiligheid

In 2019 is de verkeersveiligheid verbeterd via educatie- en gedragsprojecten en door gevaarlijke situaties en wegen aan te pakken. De basis hiervoor staat in het meerjarenprogramma verkeersveiligheid 2016-2019 (RIS293895) en het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2018-2019 (RIS298438).

Wat is in 2019 gedaan?

  • Er zijn voorbereidingen getroffen voor de uitvoering van de Ruychrocklaan.
  • Bij 14 basisscholen zijn maatregelen genomen om de schoolomgeving veiliger te maken.
  • Er zijn twee 30 kilometerzones, de Enschedelaan en de Veenendaalkade, gerealiseerd.
  • De blackspots Hengelolaan-Maartensdijklaan en De La Reyweg – Dierenselaan zijn aangepakt.
  • Op 5 kleine verkeersknelpunten zijn maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren: Jozef Israellaan, Eisenhowerlaan, Melis Stokelaan-Leggelostraat, Laan van Hoornwijck, Molenbeeklaan, Oude Haagweg.
  • Het onderzoek Snorfiets naar de rijbaan is afgerond en de besluitvorming wordt voorbereid.
  • Als experiment is een schoolstraat (de Abeelstraat) tijdens de breng- en haalmomenten van de school afgesloten voor het autoverkeer om zo de verkeersveiligheid te verbeteren.

Nieuwe strategie:
In 2019 is gestart met het opstellen van een kadernota verkeersveiligheid met een nieuwe beleidsstrategie tot 2030. Doel: de stijgende trend van het aantal verkeersongevallen om zetten in een daling. In het vierde kwartaal van 2019 is het participatietraject gestart. Begin 2020 ligt er een raadsvoorstel. In 2019 is hier € 2,4 mln. aan besteed.

Enkele projecten zijn door langere participatietrajecten in de voorbereiding, doorgeschoven naar 2020: De Ruychrocklaan (tussen de Van Alkemadelaan en Cees Laseurlaan), Nieuwe Duinweg en Sportlaan.

Ontwikkeling P+R (RIS295803)
In 2019 is verder gewerkt aan een samenhangend P+R arrangement zodat er meer mensen gebruik gaan maken van om een groei van het aantal P+R-gebruikers te realiseren. Door P+R is er minder autoverkeer in het centrum en vermindert het aantal autoverplaatsingen naar de centrale zone van Den Haag en vergroot wordt het gebruik van het openbaar vervoer in de Haagse regio meer gebruikt. De P+R-voorzieningen in onder meer Hoornwijck, Ypenburg, Uithof, Mariahoeve en New Babylon zijn volop in gebruik.

Verkeerseducatie
Welke activiteiten zijn uitgevoerd?

  • Nieuwe drie jarige overeenkomst voor het project Veilig leren fietsen voor het basisonderwijs.
  • Uitbreiding van het programma Biking2Skool=Cool.
  • Pilot fietscursus voor senioren in het kader van het programma Doortrappen.
  • Extra aandacht aan de campagne MONO en fietsverlichting.
  • Tweejaarlijkse BOB-campagne voor sportverenigingen.

Sterfietsroutes

In 2019 is gewerkt aan 4 sterfietsroutes. De werkzaamheden lopen deels door in 2020:

  • Sterfietsroute naar Wateringse Veld (RIS296344): de brug over de Korte Laak is geplaatst en opengesteld voor het verkeer. Van de deelprojecten Schalk Burgerstraat, Veluwebrugverbreding, Veluweplein – Hoefkade en Monstersestraat / ’s Gravezandenlaan zijn de bestekken afgerond.
  • De Sterfietsroute Spoorwijk – Rijswijk, onderdeel Viaductweg (RIS298659) is afgerond.
  • Sterfietsroute Trekfietstracé (RIS296397). Het project is ingedeeld in 2 tracédelen:
  • Tracédeel 1: Fietspad op maaiveld door de Vlietzone.
  • Tracédeel 2: Fietsviaduct over de A4 is geplaatst.

Beide tracédelen worden begin 2020 opgeleverd.

  • Sterfietsroute Centrum-Scheveningen Haven: de voorbereidende werkzaamheden voor de Constant Rebequestraat zijn afgerond.

In 2019 is de fietsstrategie ‘Ruim baan voor de fiets’ vastgesteld (RIS302960) en is gestart met het opstellen van een nieuw meerjarenprogramma Fiets.

In 2019 is gestart met de Waalsdorperweg (RIS300154). Het kruispunt van Alkemadelaan – Wassenaarseweg (RIS296985) is comfortabeler en veiliger gemaakt voor fietsers.

De planvorming en besluitvorming van enkele ontbrekende schakels op de sterfietsroutes naar Scheveningen Dorp (Scheveningseweg ter hoogte van het Vredespaleis, RIS303022), naar Wassenaar (de Leidsestraatweg) en het Trekfietstracé (de Ringelwikke en Postenkade, RIS304153) zijn voorbereid. De planvorming en besluitvorming van enkele ontbrekende schakels op de sterfietsroutes naar Scheveningen Dorp (Scheveningseweg ter hoogte van het Vredespaleis, RIS303022), naar Wassenaar (de Leidsestraatweg) en het Trekfietstracé (de Ringelwikke en Postenkade, RIS304153) zijn voorbereid. Er is gewerkt aan 3 sterfietsroutes, via Ypenburg - Nootdorp (kruispunt Spoorlaan - Westvlietweg, RIS302971), van de Schilderswijk naar Moerwijk (de verkeersmaatregelen (RIS303201)) en de herinrichting van de Hoefkade) en de Verlengde Velostrada 1e fase (RIS295806). Ook zijn ontbrekende schakels op hoofdfietsroutes voorbereid waarover in 2020 besluitvorming volgt. Het gaat om de Westvlietweg – Park Nabij, de Elandstraat en de Zeestraat.

In 2019 is aan de verschillende fietsprojecten € 9 mln. besteed, waarvan € 7,8 mln. geïnvesteerd.

Dynamische bewegwijzering fiets

In 2019 is het plan van aanpak voor bewegwijzering voor fietsers opgesteld. Het idee wordt losgelaten om de bewegwijzering dynamisch te maken. Dit blijkt te weinig effectief en te kostbaar. Er wordt meer ingestoken op communicatie, zichtbaarheid van de Biesieklette en gedragsbeïnvloeding.

Fietsparkeren

Om meer mensen de fiets te laten nemen, is goede stalling belangrijk. In 2019 is in de stad aan de volgende fietsparkeermogelijkheden gewerkt:

  • De pilot op het Plein loopt nog. Hier zijn fietsparkeervakken geprojecteerd met lichtprojectoren.
  • De fietsenstalling onder het Koningin Julianaplein (7.000 fietsparkeerplekken) is nagenoeg klaar en wordt maart 2020 in gebruik genomen. In de bijlage GRIP op grote projecten is de voortgang op dit project meer uitgebreid toegelicht.
  • Ook bij Hollands Spoor is een extra fietsenstalling in aanbouw. Het gaat daarbij om 2.000 extra fietsparkeerplekken. Deze stalling wordt rond de zomer van 2020 opgeleverd;
  • Een nieuwe bewaakte stalling aan de Denneweg is eind van het jaar geopend;
  • Verder is er gewerkt aan de planvorming voor de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken rond Laan Nieuw Oost-Indië en een verkenning voor een ondergrondse fietsparkeerstalling onder het Buitenhof.

Asfalteren fietspaden

In 2019 is € 0,7 mln. besteed bovenop de € 1,0 mln. aan regulier budget voor het asfalteren van tegelfietspaden. Dit is in lijn met de in 2016 aangenomen motie Asfaltering fietspaden (RIS294725). Afgelopen zomer is besloten de versnelling van het asfalteringsprogramma voort te zetten (RIS303151). In totaal is in het afgelopen jaar 3,5 kilometer fietspad geasfalteerd.

Fietsonvriendelijke situaties
De gemeente beoordeelt jaarlijks fietsonvriendelijke situaties en pakt deze samen met de Fietsersbond aan. In 2019 zijn 14 onveilige situaties aangepakt. Het gaat om: Laan van Eik en Duinen, Carel van Bylandtlaan – Raamweg, Waterkers vijver - Waterbiespad, Ary van der Spuyweg - Scheveningseweg, Laan van Hoornwijck – Ypenburgse Boslaan. In totaal is in 2019 € 0,2 mln. hieraan besteed.

Verkenningen

In 2019 is verder gewerkt aan een studie voor een mogelijk alternatieve fietsroute voor de Grote Marktstraat. Ook is verder gewerkt aan een verkenning van een comfortabele, betaalbare en snelle oversteek voor fietsers op het kruispunt Koningskade-Zuid Hollandlaan. Verder is gestart met de verkenning voor het verbeteren van het Hildebrandplein en de vereenvoudiging verkeersstromen zevensprong. In 2019 is € 0,6 mln. besteed.

Verkeersmanagement
In Den Haag wordt het verkeer gemonitord, geïnformeerd en zo nodig begeleid met behulp van 250 verkeersregelinstallaties op kruisingen, 72 dynamische route-informatiepanelen, 1.510 bewegwijzeringsobjecten en 140 verkeerscamera’s. Voor bijzondere projecten zoals de herinrichting van de Erasmusweg en de Koningstunnel zijn in 2019 specifieke verkeersregelscenario’s opgesteld en ingezet. Ook zijn verkeerssystemen aangepast en vervangen. Er zijn 10 verkeersregelinstallaties, waarvan er 4 zijn vervangen, in nauwe samenwerking met het project Netwerk Randstadrail lijn 1.
Aan verkeersmanagement is in 2019 € 5,7 mln. besteed.

Intelligente installaties
De uitrol van de nieuwe generatie intelligente verkeersregelinstallaties, de i-VRI, is gestart. De eerste 7 Haagse installaties zijn technisch geschikt gemaakt als i-VRI. De resterende 39 i-VRI’s worden in 2020 gerealiseerd. In nauwe samenwerking met andere wegbeheerders, kennisinstituten en de industrie wordt daaraan gewerkt. Komende jaren uiteindelijk worden alle circa 110 verkeerslichten op het netwerk van de verkeerscentrale (het DVM-Netwerk) omgebouwd tot i-VRI.

Stadsregie bereikbaarheid
In 2019 zijn 245 activiteiten uitgevoerd om activiteiten af te stemmen die grote impact hebben op het verkeer. Daaronder bevonden zich 150 bouwprojecten en wegwerkzaamheden, ruim 30 evenementen die dit jaar in Den Haag hebben plaatsgevonden en 65 activiteiten van Rijkswaterstaat en ProRail in onze regio.

Gerealiseerde projecten met grote stedelijke impact zijn: de renovatie van de Koningstunnel, de herinrichting van de Erasmusweg en het eerste deel van de herinrichting van de route Kijkduin/Houtrust. Op het gebied van evenementen waren het concert van P!nk en de BinckBank Tour grote publiektrekkers voor onze stad. De uitvoering van deze activiteiten is mogelijk gemaakt door het vooraf vastgestelde uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid 2019-2020 (RIS302143). In 2019 is aan regie op bereikbaarheid
€ 1,1 mln. besteed.

Parkeren

Parkeren in woongebieden
Het programma Parkeren in woongebieden zorgt voor meer parkeerplekken in Haagse woongebieden met een parkeerdruk hoger dan 90%. Bij wijken waar in dit kader parkeerplaatsen worden toegevoegd, wordt in de regel betaald parkeren ingevoerd. Door deze combinatie van maatregelen daalt de parkeerdruk in die woongebieden tot onder de 90%.

In 2019 zijn opnieuw enkele woonstraten heringericht met extra parkeerplaatsen. In 2020 wordt opnieuw een aantal straten in uitvoering genomen.
In het afgelopen jaar is gewerkt aan de realisatie van de volgende herinrichtingen:

  • Rustenburg-Oostbroek: in uitvoering, eerste kwartaal 2020 volledig gerealiseerd.
  • Bezuidenhout-Oost: fase 1 is gereed, fase 2a en 2b zijn in uitvoering, fase 3 start naar verwachting vierde kwartaal 2020.
  • Bloemenbuurt-Oost: opgeleverd.
  • Capadosestraat: opgeleverd.
  • Goudsbloemlaan: tweede kwartaal 2020 start uitvoering.
  • Laakkwartier-West: derde kwartaal 2020 gereed.
  • Laakkwartier-Oost: derde kwartaal 2020 gereed.

In totaal zijn er 157 parkeerplaatsen bijgekomen: Rustenburg-Oostbroek 80, Laakkwartier-Oost en -West 82. In Bezuidenhout is met de herinrichting het aantal parkeerplaatsen met 5 gedaald.

De volgende projecten zijn voorbereid:

  • Mient (RIS303665): Inspraak is afgerond, voorontwerp is gereed.
  • Nieuwersluisstraat (RIS303045): tijdelijke parkeergarage wordt verwijderd. Hiervoor in de plaats komt een parkeerterrein op maaiveld en een fietsenstalling. Het voorontwerp is vastgesteld. Daarnaast plaatsing van fiets- en brommernietjes.
  • Scheveningen Havenkwartier (Koppelstokstraat, Menninckstraat en Datheenstraat): er is opdracht gegeven voor het opstellen van een schetsontwerp en voorontwerp.
  • Sportpark Madestein: Project is in voorbereiding. Er komt eerst een tijdelijke oplossing op de sportvelden, in afwachting van een definitieve oplossing

In het voorjaar van 2020 wordt een voortgangsbericht over parkeren in woongebieden aan de raad aangeboden. In totaal is in 2019 €4,7  mln. besteed.

Parkeren op straat

Parkeercontrole draagt bij aan een veilige, leefbare en bereikbare stad. Voor de controle op betaald parkeren wordt gebruik gemaakt van toezichthouders en scanvoertuigen. De uitbreiding van het betaald parkeren in Den Haag, de vele parkeerregelingen en het complexe vergunningsstelsel maken de uitvoering van het parkeerbeleid steeds ingewikkelder. De komende tijd wordt gewerkt aan het inventariseren van knelpunten in de uitvoering. Op basis daarvan worden oplossingen voorgesteld.

De raad is in 2019 geïnformeerd over de uitkomst van de evaluatie vergunningparkeren in het Geuzen- en Statenkwartier en het havengebied in Scheveningen (RIS302365). Daarbij is ook het draagvlak voor de wenselijkheid van dit vergunningparkeren onderzocht. Er blijkt dat er geen reden is betaald parkeren in deze wijken af te schaffen. Wel zijn er diverse verbetermogelijkheden. De raad is hierover in 2019 geïnformeerd. Die verbeteringen worden in 2020 doorgevoerd.

In oktober 2019 is in Duindorp een draagvlakpeiling uitgevoerd. De uitkomsten van deze peiling  geven aan dat er ruim voldoende (67%) draagvlak is voor uitbreiding van de parkeerregeling. Tegelijk met deze uitbreiding wordt per 1 april 2020 vergunningsgebied Duindorp samengevoegd met vergunningsgebied Scheveningen. Dit ter uitvoering van de motie Uitbreiden vergunningsgebied Duindorp (RIS303312).

Per 1 juli 2019 is betaald parkeren ingevoerd in Zorgvliet. De regeling in Duinoord is uitgebreid. De evaluatie van deze regelingen start in februari 2020.

Op 1 januari 2019 is de uitbreiding van het vergunning-parkeren in delen van Transvaal en Schilderswijk teruggedraaid. In de loop van 2020 wordt dit geëvalueerd.

In 2019 is € 18,7 mln. besteed aan parkeren op straat.

In 2019 is het parkeerkader 2010-2020 geëvalueerd. Het resultaat wordt begin 2020 voorgelegd aan de raad. Er ligt een plan van aanpak om te komen tot een nieuw parkeerkader voor de komende jaren. Dat krijgt in 2020 zijn beslag. De resultaten van de evaluatie worden hierin meegenomen. Het parkeerkader dient als basis voor verdere uitwerking van het parkeerbeleid van de Gemeente Den Haag, zoals aanpassing van de nota over parkeernormen, aanpassing van de parkeerverordening en de beleidsregels parkeervergunningen.

Stallingsgarages

In samenwerking met de Veiligheidsregio Haaglanden is bekeken hoe de stallingsgarages in eigendom van de gemeente Den Haag brandveiliger kunnen. In 35 gemeentelijke stallingsgarages zijn brandveiligheidsmaatregelen nodig. In 2019 is gestart met het aanbrengen van brandmeldinstallaties, sprinklerinstallaties en overige maatregelen. Daarmee voldoet Den Haag aan de wet- en regelgeving. Naar verwachting is dit werk in 2021 afgerond. In 2019 is circa € 1,2 mln. geïnvesteerd.

In 2019 is besloten tot aankoop van de parkeergarage De Zeeheld (RIS303023) in het Zeeheldenkwartier. De garage wordt door de huidige eigenaar gerenoveerd. In 2020 wordt de garage overgedragen aan de gemeente. De nieuwe parkeergarage compenseert het verlies aan parkeerplekken in de Zoutmanstraat. In de Zoutmanstraat vervallen de parkeerplekken om de verkeersveiligheid te verbeteren en om ruimte te scheppen voor de nieuwe lagevloertrams.

Parkeerbelasting

In 2019 is het parkeertarief in het commercieel gebied van het centrum verhoogd naar € 4,50 per uur. De overige tarieven voor parkeren op straat zijn verhoogd met € 0,10 cent per uur. De tarieven voor de bewonersvergunningen zijn van € 3,10 naar € 5,00 per maand gegaan voor de eerste vergunning en van € 18,05 naar € 22,50 voor de tweede en verdere vergunningen.
De totale baten parkeerbelasting voor 2019 komen hierdoor op circa € 67,1 mln.