Beleidsverantwoording

Mobiliteit

Reserves, voorzieningen en investeringen

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten incl. dotaties aan reserves

€ 62,3 mln.

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

€ 77,2 mln.

Wat heeft het gekost?

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

 

Toelichting op de samenstelling van de lasten in 2019
De inrichting voor het verkeer omvat de helft van de lasten van dit programma. Deze activiteit is gericht op de bereikbaarheid, veiligheid en doorstroming van de verschillende vervoersstromen in de stad. Parkeren omvat 35% van de lasten en is gericht op het handhaven van het parkeerbeleid, het creëren van fietsvoorzieningen in de stad en het verstrekken van parkeervergunningen.

Toelichting op de dekking van het programma in 2019
De activiteit Parkeerbelasting is met 87 % verreweg de grootste bron van inkomsten op dit programma. Deze inkomsten hebben betrekking op parkeeropbrengsten uit parkeren op straat, parkeervergunningen en wegsleepregeling.

Bedragen x € 1.000

Uitkomst 2019

Actuele begroting 2019

Resultaat 2019

Ontwerp begroting 2019

Uitkomst 2018

Lasten

62.323

75.304

12.981

V

79.338

65.600

Baten

74.299

73.252

1.047

V

64.877

67.155

Saldo exclusief reserves

11.976

V

2.051

N

14.028

V

14.461

N

1.555

V

Dotaties aan reserves

0

0

0

-

0

45

Onttrekkingen aan reserves

2.889

2.862

27

V

2.825

3.175

Saldo inclusief reserves

14.866

V

811

V

14.055

V

11.636

N

4.685

V

Resultaten
Het programma Mobiliteit sluit af met een positief resultaat van € 14,1 mln. ten opzichte van de begroting. De belangrijkste resultaten in 2019 zijn:

  • De oplevering van de fietsenstalling KJ-plein vindt niet plaats in 2019 maar in 2020. Hierdoor kon de administratieve afwaardering nog niet plaatsvinden in 2019. Dit resulteert in een voordeel van € 13,9 mln. Op het programma Financiën ontstaat hiervoor een even groot nadelig resultaat omdat de middelen uit de hiervoor beschikbare reserve niet is onttrokken. Dit wordt bij resultaatbestemming gecorrigeerd.
  • In 2019 is als onderdeel van de investering Netwerk Randstadrail gewerkt aan de voorlopige ontwerpen van met name lijn 16 (de delen Zoutmanstraat, Statenkwartier en Moerwijk). Het gaat om uitgaven die geactiveerd zijn. Dit leidt tot een incidenteel voordeel van € 0,9 mln.
  • Vanwege langere afstemming met de bewoners en de gewijzigde fasering door rioolwerkzaamheden zijn enkele projecten in het kader van parkeren in woongebieden (o.a. Scheveningen Havenkwartier en Anna Bijnslaan) vertraagd. Voordeel circa € 0,7 mln.
  • De parkeeropbrengsten zijn € 2,9 mln. lager door achterblijvende baten in met name het kernwinkelgebied en het niet volledig doorvoeren van de indexatie van verschillende tarieven in 2019.

Neutrale ontwikkelingen
In 2019 is voor circa € 2,2 mln. besteed aan verkeerseducatieprojecten, verkeersdata en fiets- en verkeersveiligheidsprojecten. Tegenover deze kosten zijn ook subsidies ontvangen van onder andere de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Hierdoor stegen zowel de lasten als de baten op dit programma gestegen.

Tot slot zijn er technische verschillen ontstaan tussen activiteiten binnen het programma als gevolg van de doorbelasting van afdelingslasten.

Verschillen 2019 t.o.v. 2018
De lasten 2019 zijn € 3,8 mln. lager dan in 2018. Dit heeft onder meer betrekking op:
€ 1,9 mln. voor de aanpassing van de parkeerautomaten aan nieuwe wet- en regelgeving, € 0,9 mln.  inzake MIRT onderzoek Rotterdam en Den Haag en € 1,0 mln. lagere lasten vanwege overboeking naar de activareserve.

De baten 2019 zijn € 6,7 mln. hoger ten opzichte van 2018. Dit heeft met name betrekking op: € 5,7 mln. hogere parkeeropbrengsten als gevolg van de prijsverhogingen voor de vergunningen, de parkeertarieven op straat en de stijging van het aantal naheffingsaanslagen als gevolg van de scanauto. Daarnaast is € 0,8 mln. vrijgevallen uit de voorziening parkeren voor de aankoop van parkeergarage De Zeeheld  

Waar bestaan de kosten uit?

Financiële verantwoording per activiteit

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

2.771

39

2.732

N

Begroot 2019

3.658

52

3.605

N

Resultaat

886

V

13

N

873

V

Toelichting op lasten en baten
De lasten bedragen € 2,8 mln. en bestaan voor € 2 mln. uit uitgaven voor de inzet van conducteurs op de tram, voor € 0,5 mln. uit uitgaven voor preverkenning schaalsprong openbaar vervoer en voor € 0,2 mln. uit uitgaven voor diverse projecten voor de groei van het aandeel openbaar vervoer, zoals voorbereiding lijn 1 en verkeersstudie Transvaal en omgeving.

Toelichting op financieel resultaat                     

Lasten                              € 0,9 mln. V/I

Activering voorbereidingskosten NRR lijn 16               € 0,9 mln. V / I
In 2019 is als onderdeel van de investering Netwerk Randstadrail gewerkt aan de voorlopige ontwerpen van met name lijn 16 (de delen Zoutmanstraat , Statenkwartier en Moerwijk. Het gaat om uitgaven die geactiveerd zijn. Als gevolg hiervan is een voordeel op de activiteit groei openbaar vervoer ontstaan.

Inrichting verkeer

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

32.572

3.614

28.958

N

Begroot 2019

44.237

740

43.497

N

Resultaat

11.665

V

2.874

V

14.539

V

Toelichting op lasten en baten

De lasten voor inrichting en verkeer bedragen € 32,6 mln.: hiervan heeft € 11 mln. betrekking op kapitaallasten en € 21,6 mln. komt voort uit herinrichtingen verkeersprojecten, maatregelen voor doorstroming van het verkeer en mobiliteitstransitie.

De opbrengsten bedragen € 3,6 mln. Hiervan heeft € 1,9 mln. betrekking op subsidiebijdragen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Rijk voor o.a. fietsprojecten. € 0,6 mln. betreft een onttrekking uit de reserve parkeren, € 0,8 mln. is ontvangen van o.a. het Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de provincie Zuid Holland voor het MIRT onderzoek Rotterdam Den Haag en er is € 0,3 mln. ontvangen aan schadevergoedingen.

Toelichting op financieel resultaat       
Lasten                              € 11,7 mln. V/I

Afwaardering fietsenstalling KJ-plein                  € 13,9 mln. V / I
De oplevering van de fietsenstalling KJ-plein vindt niet plaats in 2019 maar in 2020. Hierdoor kon de administratieve afwaardering ook niet plaats vinden in 2019. Dit resulteert in een voordeel van € 13,9 mln. Hiertegenover staat een even groot nadeel op het programma Financiën omdat de middelen uit de hiervoor beschikbare reserve niet is onttrokken.

Apparaatslasten                         € 0,8 mln. N / I
Begin 2019 had het IbDH ruim 20 vacatures open staan. Gedurende het jaar hebben 36 fte het IbDH verlaten (o.a. pensioen). Mede dankzij voortdurende wervingscampagnes is men erin geslaagd om de oplopende vacatureruimte tot een minimum te beperken. Door de aantrekkende economie zijn niet alle vacatures vervuld. Om stagnatie in lopende projecten te voorkomen zijn externe medewerkers ingehuurd. Dit heeft tot extra kosten geleid.

Asfalteren fietspaden                        € 0,7 mln. N / I
De asfaltering van de fietspaden is versneld uitgevoerd, conform de afdoening van de motie asfalteren fietspaden (RIS289212).            
 
Verkeersveiligheid                                                 € 0,5 mln. V / I
De projecten Ruychrocklaan (tussen de Van Alkemadelaan en Cees Laseurlaan), Nieuwe Duinweg en Sportlaan zijn vanwege langere planvoorbereiding vertraagd. De uitvoering vindt plaats in 2020.

Parkeren in woongebieden                                € 0,7 mln. V / I
Vanwege langere afstemming met de bewoners is het project Scheveningen Havenkwartier vertraagd. Het ontwerp voor dit project is in 2019 opgesteld en wordt naar verwachting begin 2020 aan de raad voorgelegd. De werkzaamheden starten in 2021.
De herinrichting van de Anna Bijnslaan vindt pas in 2020 plaats als gevolg van de fasering van de rioleringswerkzaamheden in Moerwijk. Ook de herinrichting van de Goudsbloemlaan wordt in 2020 uitgevoerd in verband met afstemming met de omgeving.

P + R voorzieningen                        € 0,3 mln. V / I
De P + R voorziening Hoornwijck trekt minder bezoekers dan verwacht. Hierdoor is de vergoeding aan HTM en aan de eigenaar van de garage lager.

Baten                              € 2,9 mln. V/I

Subsidiebijdrage fietsprojecten                     € 0,4 mln. V / I
In 2019 is met terugwerkende kracht subsidie ontvangen voor het eerder aangebrachte fietspad aan de Zuiderparklaan.

Overig                              € 0,3 mln. V /I

Neutrale ontwikkelingen
Circa € 1,8 mln. is niet toegelicht bij de afwijkingen op de lasten en baten. Dit betreft neutrale ontwikkelingen die niet tot een resultaat leiden omdat tegenover de hogere/lagere lasten ook hogere/lagere baten staan:

Subsidiebijdragen fiets- en verkeersveiligheidsprojecten            € 1,5 mln.
Van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zijn verschillende subsidiebijdragen ontvangen en ingezet voor fiets- en verkeersveiligheidsprojecten.      

Bijdragen MIRT onderzoek Rotterdam -Den Haag             € 0,8 mln.
In 2019 is € 0,8 mln. ontvangen en ingezet van het Rijk,Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Provincie Zuid Holland en derden voor onder meer het MIRT onderzoek Rotterdam Den Haag, voor verkeerseducatieprojecten, verkeersdata en voor innovaties zoals het stallen van deelfietsen.

Parkeren

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

21.912

4.048

17.864

N

Begroot 2019

19.811

3.799

16.012

N

Resultaat

2.100

N

249

V

1.851

N

Toelichting op lasten en baten
Aan de activiteit parkeren is in 2019 € 21,9 mln. besteed: € 9,4 mln. heeft betrekking op de beheer en onderhoud van het parkeerareaal op straat (automaten e.d.), € 5,1 mln. betreft personele lasten, € 1,6 mln. betreft de dagelijkse beheerskosten van de gemeentelijke parkeergarages en € 3,2 mln. is de bijdrage aan het dagelijks beheer en de exploitatie van de bewaakte Biesieklette fietsenstallingen.
De kapitaallasten bedragen € 2,6 mln.
De baten 2019 bedragen € 4,0 mln. en hebben naast de onttrekking uit de reserve parkeren (€ 2,3 mln.) voornamelijk betrekking op huuropbrengsten (o.a. verhuur busremise Telexstraat).

Toelichting op financieel resultaat                      

Lasten                               € 2,1 mln. N/I

Uitvoeringskosten parkeren op straat                  € 0,3 mln. V / I
Als gevolg van de lagere parkeerbaten zijn beheersmaatregelen genomen om het negatieve resultaat te compenseren.

Overig                              € 0,2 mln. V/I

Baten                               € 0,2 mln. V/I

Overig                              € 0,2 mln. V/I

Neutrale ontwikkelingen
Circa € 2,6 mln. is niet toegelicht bij de afwijkingen op de lasten en baten. Dit betreft neutrale ontwikkelingen die niet tot een resultaat leiden omdat tegenover de hogere/lagere lasten ook hogere/lagere baten staan:

Doorbelasting handhaving parkeren (Neutraal tussen activiteiten)      € 2,6 mln.
Als gevolg van de reorganisatie bij de handhavingsorganisatie is bij het opstellen van de begroting niet de volledige impact van de reorganisatie op de doorbelastingen verwerkt. Hierdoor zijn technische verschillen ontstaan op begrotingsactiviteiten die per saldo elkaar opheffen. Zie hiervoor ook de activiteit parkeerbelasting (handhaving).

Parkeerbelasting (opbrengsten)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

0

67.054

67.054

V

Begroot 2019

0

69.923

69.923

V

Resultaat

0

2.869

N

2.869

N

Parkeerbelasting (perceptielasten)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

1.938

2.434

496

V

Begroot 2019

2.120

1.600

520

N

Resultaat

182

V

834

V

1.016

V

Parkeerbelasting (handhaving)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Uitkomst 2019

3.030

0

3.030

N

Begroot 2019

5.477

0

5.477

N

Resultaat

2.447

V

0

V

2.447

V

Toelichting op lasten en baten
De lasten voor parkeerbelasting zijn € 5,0 mln. Hiervan heeft € 2,8 mln. betrekking op de personeelslasten van de parkeercontroleurs en € 2,1 mln. op de inning van de parkeerbelastingen en € 0,1 mln. te betalen vennootschapsbelasting.
De totale baten voor parkeerbelasting zijn € 69,5 mln. waarvan € 2,4 mln. opbrengsten van inningen van naheffingsaanslagen zijn. De totale parkeeropbrengsten voor 2019 zijn € 67,1 mln. Deze opbrengsten bestaan voor € 38,3 mln. uit parkeren op straat, € 14,9 mln. uit naheffingen en het wegslepen van auto’s en voor € 13,9 mln. uit opbrengsten parkeervergunningen.

Toelichting op financieel resultaat                     

Lasten                              € 2,5 mln. V / I

Vennootschapsbelasting                         € 0,1 mln. N / I

Bij de inventarisatie van VPB activiteiten in 2016 is de exploitatie van het Zwarte Pad niet naar voren gekomen als VPB-plichtig. Hierdoor moet er met terugwerkende kracht vennootschapsbelasting worden betaald over de netto opbrengsten (baten minus lasten) over de jaren 2016 tot en met 2019 voor een totaalbedrag van € 0,1 mln.

Baten                              € 2,0 mln. N / I

Parkeeropbrengsten                        € 2,9 mln. N/I   
De daling van de totale parkeerbaten is het gevolg van achterblijvende baten in o.a. het kernwinkelgebied en het niet volledig doorvoeren van de indexatie van verschillende tarieven in 2019. Daartegenover staat dat de baten door de naheffingsaanslagen hoger zijn dan begroot als gevolg van het efficiënter inzetten van de bestaande controle capaciteit.

Perceptielasten                            € 0,8 mln. V/ I
De hogere baten hebben betrekking op de inning van de naheffingsaanslagen van parkeren. Het aantal naheffingsaanslagen is gestegen waardoor de inningskosten hoger zijn.

Neutrale ontwikkelingen
Circa € 2,6 mln. is niet toegelicht bij de afwijkingen op de lasten en baten. Dit betreft neutrale ontwikkelingen die niet tot een resultaat leiden, omdat tegenover de hogere/lagere lasten ook hogere/lagere baten staan:

Doorbelasting handhaving parkeren (neutraal tussen activiteiten)         € 2,6 mln.

Als gevolg van de reorganisatie is bij handhavingsorganisatie bij het opstellen van de begroting niet de volledige impact van de reorganisatie op de doorbelastingen verwerkt. Hierdoor zijn technische verschillen ontstaan op begrotingsactiviteiten die per saldo elkaar opheffen zie hiervoor ook de activiteit Parkeren.

 

bedragen x € 1.000

Reserves

Begin

Uitkomst 2019

Begroting 2019

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Reserve Parkeren

4.079

-2.879

1.200

-2.852

1.227

-27

Reserve Stedelijke Ontwikkeling Verkeer

10

-10

0

-10

0

0

Totaal

4.089

-2.889

1.200

-2.862

1.227

-27

Op de reserves zijn over 2019 geen noemenswaardige afwijkingen geweest.

bedragen x € 1.000

Voorzieningen

Begin

Uitkomst 2019

Begroting 2019

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Voorziening Parkeren

797

-797

0

-797

0

0

Voorziening Wachtgeld 

250

61

311

-125

125

186

Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise

504

-114

390

-104

400

-10

Totaal

1.551

-850

701

-1.026

525

176

Op de voorzieningen zijn over 2019 geen noemenswaardige afwijkingen geweest.

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Uitkomst 2019

Begroting 2019

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Economisch nut:

Meerjarenplan Fiets

14

0

14

14

14

Parkeergarages

1.203

0

1.203

942

942

DHNC Fietsenkelder (voorheen grex)

5.226

5.226

0

11.484

5.984

5.500

Economisch nut gedekt uit heffingen:

Aankoop parkeergarage De Zeeheld

0

0

0

3.764

3.764

Maatschappelijk nut:

Busplatform Den Haag Centraal (te activeren deel)

9.474

4.998

4.476

10.966

4.190

6.776

Herinrichting Gedempte Gracht

85

0

85

100

100

Inrichting verkeer

2.738

400

2.338

2.097

2.097

Meerjarenplan Fiets

7.811

6.216

1.595

5.039

1.366

3.673

Netwerk Randstadrail

8

0

8

450

450

Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord

338

0

338

0

Lijn 1 Centrum-Noord

7.350

7.350

0

3.750

3.750

Noordwestelijke Hoofdroute

6.384

547

5.837

8.613

18

8.595

Onderdoorgang Hildebrandplein

43

0

43

200

200

Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg

204

0

204

300

300

Parkeren openbare ruimte 

3.749

0

3.749

3.089

3.089

Trekvliettrace (Rotterdamsebaan)

64.382

64.382

0

49.983

49.833

150

Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong

0

0

0

100

100

Verkeersplan

483

0

483

800

800

Morgenstond Midden (voorheen grex)

0

0

0

175

175

Voorbereidingskrediet mobiliteit Coa akk 2018-2022

0

0

0

0

Totaal

109.492

89.119

20.373

101.866

65.141

36.725

In bovenstaande tabel genoemde investeringsprojecten zijn inhoudelijk toegelicht in onderdeel Wat hebben we gedaan. Hieronder staat een verschillenverklaring op hoofdlijnen.

Fietsenkelder KJ Plein
Het openstellen van de fietsenstalling is uitgesteld naar maart 2020. Er dienen nog aanvullende voorzieningen te worden gerealiseerd zoals tijdelijke overkappingen boven de drie entrees van de fietsenstalling en routes vanuit de openbare ruimte naar deze entrees. Dat heeft ertoe geleid dat er op de jaarschijf 2019 een onderbesteding van de gemaakte kosten is.

Aankoop Zeeheld
Het besluit tot aankoop van de parkeergarage “De Zeeheld”is door de raad genomen.  Afspraak is dat na renovatie de gemeente de parkeergarage koopt. Dit vindt plaats in 2020.

Busplatform
Bij de uitvoering van het project is vertraging opgetreden (zie: RIS302198). Hierdoor vindt een deel van de werkzaamheden in 2020 plaats, zoals de bouw van het paviljoen en het aanbrengen van de droogloop Prins Bernardviaduct.

Meerjarenplan fiets
Op het gemeentelijk aandeel is minder uitgegeven dan begroot. Dit komt met name doordat de werkzaamheden aan de sterfietsroute Centrum – Wateringseveld (Schalk Burgerstraat, Veluwebrug, Veluweplein – Hoefkade) pas in 2020 zullen plaatsvinden.
Daartegenover over staat dat de fietsbrug A4 is in 2019 geplaatst. De investeringskosten van dit project is verrekend met de subsidiebijdragen. Deze bijdragen van derden waren in 2019 niet in de begroting opgenomen. Deze werkzaamheden zijn volledig met subsidiegeld gefinancierd, waardoor de bijdrage derden hoger is dan verwacht.  

Lijn 1 Centrum Noord
In 2019 is in totaal € 7,4 mln. aan MRDH subsidie ontvangen. Ongeveer € 4,0 mln. van deze bijdrage is ter dekking van kosten die reeds in 2018 zijn gemaakt.

Noord Westelijke HoofdRoute (NWHR)
De tracédelen Machiel Vrijenhoeklaan – Sportlaan en Segbroeklaan zijn in 2019 opgeleverd. De projecten zijn goedkoper uitgevoerd dan vooraf begroot. Het eventuele projectresultaat wordt betrokken bij de actualisatie van het meerjarig investeringsplan bij de begroting 2021-2024.

Rotterdamsebaan
Eind december is medegedeeld dat de tunnel naar verwachting medio december 2020 wordt opengesteld voor het verkeer. Dat is ongeveer 5,5 maand later dan verwacht. Dit vanwege vertraging in het ontwerpproces van de tunnel technische installaties. De investeringskosten waren verrekend met de subsidiebijdragen. Deze bijdragen van derden zijn in 2019 niet volledig in de begroting opgenomen.