Doelmatigheid en doeltreffendheid
Portefeuillehouder: Boudewijn Revis
Op grond van artikel 213a van de Gemeentewet doet het college periodiek onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur. Het gaat daarbij zowel om het beleid als om de bedrijfsvoering. De kaders hiervoor zijn vastgelegd in de gemeentelijke verordening Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek (RIS156034) en het bijbehorende uitvoeringsbesluit (RIS158147).
Programma 2019-2020
Op 9 juli 2019 is het programma doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek 2019-2020 (RIS303059) en verzonden aan raad en rekenkamer. Op 17 juli is het voor kennisgeving aangenomen in de gemeenteraad (RIS303059) en op 27 november is het DMO jaarprogramma 2019-2020 besproken in de rekeningencommissie.
In het jaarprogramma 2019-2020 staan zes onderwerpen centraal:
- Aantal ICT systemen en ICT kosten
- Den Haag als aantrekkelijke en inclusieve werkgever
- Efficiency aanpak multiprobleem gezinnen
- Fysieke toegankelijkheid in de stad
- Financiële risico’s
- Effectieve projectaansturing
De in de programmabegroting 2019-2022 opgenomen geplande onderzoeken relatiebeheer met aanbieders Wmo, meerjarenplannen onderhoud en vervolgonderzoek afvalstoffenheffing worden door herprioritering niet meer opgepaktRIS303059). Met twee onderwerpen uit het programma is in 2019 een aanvang gemaakt (zie onderstaand). De overige onderwerpen worden in 2020 opgepakt.
Aantal ICT systemen en ICT kosten van de gemeente
Het toenemend belang van digitalisering blijkt mede uit het feit dat de Haagse ICT-kosten in 2018 circa €120 mln. bedroegen. Ten opzichte van 2012 is dit bijna een verdubbeling. De komende jaren zijn ICT-investeringen voorzien in onder andere werkplekondersteuning ten behoeve van tijd- en plaats-onafhankelijk werken, datacenters, het Haagse netwerk en digitale veiligheid. Daarnaast staan de diensten ook voor een groot aantal vervangingen in het applicatielandschap. Op een terrein dat zo snel in beweging is als ICT is de behoefte groot aan meer en integraal overzicht van de huidige ICT kosten, om de toekomstige financiële behoefte tijdig te kunnen identificeren. Het onderzoek is gericht op het inventariseren van alle ICT kosten. Hierbij worden mede op basis van de gemeentelijke applicaties allereerst de huidige budgetten geïnventariseerd worden. Ten tweede wordt de aard van de budgetten nader beschouwd (structureel, incidenteel, beheer, investering, et cetera). Tot slot wordt in het onderzoek aandacht besteed aan hoe er gestuurd wordt op de verschillende budgetten.
Den Haag als aantrekkelijke en inclusieve werkgever
Den Haag streeft naar modern werkgeverschap, waar het aantrekken van diverse talenten onderdeel van uitmaakt. Om goed in te kunnen spelen op de opgaven van de stad is het voor de organisatie van belang om geschikt personeel aan boord te krijgen én te houden. Dit wordt bemoeilijkt door krapte op de huidige arbeidsmarkt. Het aantal vacatures binnen de gemeente Den Haag is in vier jaar tijd toegenomen van 400 in 2015 tot ruim 1.100 in 2019. Ongeveer een derde van de vacatures blijkt moeilijk vervulbaar te zijn en staat langer dan drie maanden open.
Om een goede concurrentiepositie op de markt te verkrijgen en te behouden is het daarom van essentieel belang een goed imago van Den Haag als werkgever te ontwikkelen. Daarom is het noodzakelijk te onderzoeken wat onze huidige positie en imago op de verschillende doelgroepen van de arbeidsmarkt is en inzicht te krijgen in de factoren die van invloed zijn op het versterken van deze positie. Deze factoren vormen dan de basis voor nieuw te ontwikkelen beleid op modern Haags werkgeverschap met aandacht voor diversiteit.