BBV - en andere paragrafen

Bedrijfsvoering

Bezuinigingen gemeentelijk apparaat

Portefeuillehouders: Saskia Bruines

In het coalitieakkoord 2018-2022 was een taakstelling opgenomen voor de gemeentelijke apparaatskosten. Deze taakstelling loopt op naar € 12 mln. in 2021, waarvan € 3 mln. in de begroting 2019 is opgenomen. Daarnaast is incidenteel € 5,8 mln. taakstelling in de begroting 2019 verwerkt om het tekort in de Centrale Bedrijfsvoeringsreserve op te vangen, dat ontstaan is in 2018. Tenslotte is nog sprake van bestaande structurele tekorten, waarvan € 3,5 mln. drukt op 2019 (zie ook (RIS302908).

Opgave

2019

2020

2021

2022

Efficiencybezuiniging organisatie

   3.000

  6.000

  9.000

12.000

Structureel tekort bedrijfsvoering

3.500

   5.750

  5.750

  5.750

Herstelplan

5.800

5.800

Totaal

12.300

 17.550

14.750

17.750

Opgenomen in business cases

6.500

 11.750

14.750

17.750

De opgave voor 2019 (€ 12,3 mln.) is voornamelijk met incidentele maatregelen ingevuld, zoals een versobering van de interne dienstverlening en een vacaturestop.
Aan de totale structurele financiële opgave (17,8 mln.) wordt invulling gegeven met businesscases die leiden tot kwaliteitsverbetering en meer efficiëntie in de bedrijfsvoering. Dit betreft een samenhangende aanpak waarin primair gekeken wordt naar de besparingen ten aanzien van externe inhuur, inkoop, huisvesting en met behulp van digitalisering. Daarbij is ook ruimte gevonden om te investeren in de verdere organisatieontwikkeling: digitalisering van in- en externe dienstverlening, investeren in competenties en werkplezier van onze medewerkers.

De druk op de gemeentelijke organisatie en de bedrijfsvoering is aanzienlijk. Daarom zijn de sturing op en beheersing van de kosten voor bedrijfsvoering versterkt. Onder andere door een versterkte control op het aangaan van verplichtingen voor interne dienstverlening en het doorlichten van de begroting, zoals aangekondigd in de achtmaandsrapportage 2019 (RIS303584).