BBV - en andere paragrafen

Bedrijfsvoering

Juridische zaken

Portefeuillehouder: Johan Remkes

Bijzonder jaar
Het jaar 2019 was in bestuurlijk-juridisch opzicht een bijzonder jaar: twee wethouders en de burgemeester namen ontslag. Ook verscheen op 3 oktober het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het incident met het vreugdevuur op Scheveningen tijdens de jaarwisseling 2018 /2019. Verder waren er twee bijzondere juridische uitspraken over openbaarheid: 1) WhatsApp-berichten vallen onder het bereik van de Wet openbaarheid van bestuur en 2) ook als de overheid zwijgt, kun je er verwachtingen aan ontlenen. Dit onderstreept het belang dat de gemeente Den Haag de zaken in juridisch opzicht goed op orde moet hebben.

Het jaar 2019 was het eerste jaar waarin de verschillende juridische disciplines binnen de gemeente in een nieuwe organisatiestructuur werkten. Samen werken zij, ieder vanuit hun eigen taken en verantwoordelijkheden, aan juridische ondersteuning van diensten en bestuur: primaire juridische -  en strategische advisering en kwaliteitszorg.

Bezwaar en beroep
In 2019 zijn 97,2% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Het streven was 90%.

Bezwaar- en beroepschriften

2019

2018

2017

A. Ingediende bezwaarschriften

76.005

77.089

68.329

B. Afgehandelde bezwaarschriften

72.650

70.934

64.511

C. Herzien na bezwaar (% van C)

11.610 (16%)

25.385 (36%)

22.872 (35%)

D. Beroepszaken

1472

1.554

1.245

E. Gegrond in beroep (% van E)

259 (17,6%)

188 (12%)

183 (14,6%)

F. Hogere beroepszaken

348

430

291

G. Gegrond in hoger beroep (% van G)

136 (39%) *

162 (38%)

35 (12%)

*Bulkbelastingzaken hebben invloed op dit percentage. Netto bezien ligt het % lager.

Prestatie-indicator

2019

Nulmeting

Realisatie 2018

- Totaal aantal bezwaarschriften
- Aantal bezwaarschriften waarbij beroep wordt aangevraagd
- % beroepszaken waarbij de gemeente in het gelijk wordt gesteld

76.005

 81.400

77.089

1.820

1.400

1.984

22% **

85%

83,4%

% bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgedaan

97,2%

90%

97,8%

**Bulkbelastingzaken hebben invloed op dit percentage. Netto bezien ligt het % hoger

Civiele procedures

Civiele procedures

2019

2018

2017

Aantal civiele procedures

364

414

464

Verloren zaken

2 = o,5%

7 = 1,7%

6 = 1,2%

Schikkingen

0

1

7

Juridische advisering
Ten behoeve van de interne juridische advisering heeft de gemeente juristen met kennis van het bestuursrecht, civiele recht en Europees recht, onder wie ook advocaten in dienst.
In de situaties dat toch externe juridische expertise nodig is, bijvoorbeeld omdat die intern niet beschikbaar is, heeft de gemeente werkafspraken met twee huisadvocatenkantoren. In enkele gevallen is inschakeling van andere kantoren nodig. Hieronder volgt een overzicht van de verdeling van de zaken tussen het Juridisch Adviesbureau (JAB), de twee huisadvocatenkantoren en andere externe advocaten.

Kosten interne en externe inhuur

Jaar

Interne inhuur

Huisadvocaten

Andere kantoren

Extern totaal

aantal zaken

kosten €

aantal zaken intern

kosten €
(ex. btw)

aantal zaken extern belegd

kosten €
(ex. btw)

kosten €
(ex. btw)

2019

176

911.724

105

2.038.951

2

272.362

3,223.037

2018

219

1.190.740

122

1.367.292

onbekend

2017

224

1.720.026

97

2.102.642

5

160.134

2.262.776

NB De kosten van de externe inhuur in de tabel zijn opgenomen exclusief btw. Zo kunnen we het vergelijken met de interne facturatie die ook exclusief btw plaatsvindt.