BBV - en andere paragrafen

Bedrijfsvoering

Huisvesting en Facility Management

Portefeuillehouder: Saskia Bruines

Kantoorhuisvesting
In 2019 zijn in het kader van het huisvestingsplan financiële en bezettingsgraadanalyses gemaakt van diverse kantoorpanden. Ook is gekeken naar de toekomstbestendigheid van het werkplekconcept. Door middel van interviews en interactieve workshops is in beeld gebracht wat de (toekomstige) behoeften van de diensten zijn. De resultaten en besluiten hierover worden in het eerste kwartaal 2020 verwacht.

Het huurcontract voor de Binckhorstlaan is in 2019 opgezegd per 1 januari 2021. Gevolg: een zoektocht naar vervangende huisvesting voor de medewerkers van SZW en OCW, inclusief de dienstverlening. Er is besloten de Binckhorstlaan te herhuisvesten aan de Fruitweg. Het pand is groot genoeg en biedt de mogelijkheid om alle dienstverleningsonderdelen van de Binckhorstlaan geïntegreerd aan te bieden, volgens het Huiskamerconcept. Het pand is ook op de lange termijn strategisch in te zetten voor kantoorwerkplekken en dienstverlening aan de stad.

De kantoorpanden van de gemeente zijn in 2019 verder verduurzaamd. Vooral op elektrotechnisch gebied zijn maatregelen genomen op het stadhuis en in de stadsdeelkantoren zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van ledverlichting en groen op het dak om de warmte vast te houden. Verder is het rendement van een groot aantal zonnepanelen verbeterd. In 2019 is extra gelet op de technische installaties, zoals de warmte-koudeopslag-installaties.

Afvalscheiding stadhuis
In 2019 is gestart met gescheiden afvalinzameling in het stadhuis, zowel op de kantoren als in de publieke delen. Hiermee zorgen we dat het afval geschikt is voor producthergebruik, materiaalhergebruik of toepassing van afvalstoffen als brandstof.

Om het gebruikersgemak te verhogen zijn er bij het college, de directeuren van diensten en op een aantal strategische plekken in het stadhuis en de bibliotheek extra afvalunits geplaatst.

Bewustwording van medewerkers is bij afvalscheiding een cruciale factor. In 2019 werd duidelijk dat dit punt nog voor verbetering vatbaar is.

Verduurzaming in bedrijfsrestaurant
In 2019 is er meer aandacht gekomen voor duurzaamheid in de catering. Er moest fors bezuinigd worden, maar met de beschikbare middelen is de catering zo duurzaam mogelijk ingevuld. Bijvoorbeeld: biologisch afbreekbare sandwichverpakkingen en recycleerbare plastics. Verder wordt voedsel dat overblijft in de restaurants verwerkt in andere producten. De verspilling van voedsel is hierdoor afgenomen van 2,4% in 2018 naar circa 1,2% in 2019.  

Vegetarisch
Er is binnen de gemeente steeds meer aandacht voor vegetarisch eten. Elke maand is er nu een vegetarische dag, zoals afgesproken in het coalitieakkoord. Op deze dagen zijn vrijwel alle snacks en maaltijden vegetarisch. De verhouding van vlees en niet-vlees is dan circa 15% en 85%. Verder zijn de lunches en borrels in 2019 meer gericht op vegetarische producten.

Werken met de logistieke hub
In 2019 is de aanbesteding van de logistieke hub Den Haag afgerond. Hiermee is de gemeentelijke facilitaire organisatie voorbereid op het werken met de hub. De impact is vooral zichtbaar bij de logistieke dienst waar de werkprocessen zijn aangepast.

Vanaf 2020 brengen de leveranciers goederen naar een distributiecentrum aan de rand van de stad, de logistieke hub. Het bedrijf SimplyMile vervoert het laatste stukje van de facilitaire goederen, zoals printpapier, kantoorartikelen, enveloppen en schoonmaakmiddelen. Dit gebeurt voor de grotere gemeentelijke panden én de panden van de samenwerkingspartners in de stad, zoals de Rijksoverheid, Shell en TNO