BBV - en andere paragrafen

Bedrijfsvoering

Financiën

Portefeuillehouder: Boudewijn Revis

Ontwikkelprogramma
In 2019 werkte Financiën verder aan een ontwikkelprogramma om de interne financiële dienstverlening te verbeteren. Belangrijkste stappen: 1) doorontwikkeling van de advisering, 2) de bestuurlijke 4- en 8-maandsrapportages, 3) de digitalisering van P&C-producten en 4) het programma 1 Financiële administratie.

Doorontwikkeling van de advisering
In 2019 is een intern opleidingsprogramma opgezet, gericht op het versterken van de kennis en vaardigheden van financieel medewerkers en controllers. Het programma bestond uit diverse kennissessies en een leertraject adviesvaardigheden voor controllers en (financieel) adviseurs. Doel: beter advies kunnen geven aan het lijnmanagement en het bestuur van de gemeente.

4- en 8-maandsrapportages
In 2019 zijn de nieuwe 4- en 8-maandsrapportages geïmplementeerd. Deze rapportages zijn opgesteld conform de afspraken die met de rekeningencommissie zijn gemaakt. Ze vervangen het halfjaarbericht. Met de rapportages zet het college een stap naar betere financiële tussentijdse informatievoorziening.

Digitalisering P&C-producten
Via het digitale portaal voor de P&C-producten, https://financien.denhaag.nl, zijn de P&C-producten voor iedereen toegankelijk. In 2019 is de informatievoorziening op dit portaal verbeterd. Het is nu bijvoorbeeld makkelijker om door te klikken en de gegevens in historisch perspectief te plaatsen.

1 Financiële administratie
Het programma 1 Financiële administratie (1 FA) loopt volgens planning.  De uitgangspunten en inrichtingsvraagstukken zijn afgestemd. Ook zijn er in 2019 afspraken gemaakt over eenduidig gebruik van de administratie. De inrichting van de bedrijfssystemen gaat naar wens. De bouw van de HR-onderdelen in het programma kreeg pas eind 2019 extra aandacht. Er is eerst gefocust op de inrichting van de Wnra processen in het huidige systeem.